Polisa OC
Proszę o pomoc.
W przetargu nieograniczonym na ochronę wymagaliśmy od wykonawcy opłaconej polisy, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia w wysokości minimum 2000000 zł. wraz z dokumentem potwierdzającym jej opłacenie (jeżeli fakt opłacenia polisy nie wynika z jej treści).
Wykonawca załączył polisę, ale nie załączył dokumentu potwierdzającego jej opłacenie. Moje pytanie jest takie, czy mogę wezwać do uzupełnienia tego dokumentu? I co w przypadku jeżeli nie uzupełni to wtedy wykluczam wykonawcę pomimo, że polisę złożył?
Dziękuję
W przetargu nieograniczonym na ochronę wymagaliśmy od wykonawcy opłaconej polisy, a w przypadku jej braku inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia w wysokości minimum 2000000 zł. wraz z dokumentem potwierdzającym jej opłacenie (jeżeli fakt opłacenia polisy nie wynika z jej treści).
Wykonawca załączył polisę, ale nie załączył dokumentu potwierdzającego jej opłacenie. Moje pytanie jest takie, czy mogę wezwać do uzupełnienia tego dokumentu? I co w przypadku jeżeli nie uzupełni to wtedy wykluczam wykonawcę pomimo, że polisę złożył?
Dziękuję
Nie można wezwać do uzupełnienia dokumentu potwierdzającego opłacenie, nie można również wymagać tego na etapie składania ofert, brak takiego dokumentu w rozporządzeniu, proponuje wezwać do złożenia wyjaśnień w tym zakresie - czy przedstawiona polisa jest opłacona.
Konstrukcja zapisu z rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów nie jest jednoznaczna i powoduje dowolności interpretacyjne. W mojej jednak ocenie ustawodawca wskazuje, że dokumentem, którego możesz żądać w celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, jest dokument polisy, potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem Twojego zamówienia, a nie dowód opłacenia składki ubezpieczeniowej. Celem samym w sobie jest bowiem posiadanie przez wykonawcę aktualnego ubezpieczenia OC.
Konstrukcja zapisu z rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów nie jest jednoznaczna i powoduje dowolności interpretacyjne. W mojej jednak ocenie ustawodawca wskazuje, że dokumentem, którego możesz żądać w celu wykazania spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu, jest dokument polisy, potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem Twojego zamówienia, a nie dowód opłacenia składki ubezpieczeniowej. Celem samym w sobie jest bowiem posiadanie przez wykonawcę aktualnego ubezpieczenia OC.
Wykonawca ubiegając się o udzielenie zamówienie musi być objęty ochroną ubezpieczeniową, a nie tylko mieć zawartą umowę ubezpieczeniową. Dokument ubezpieczenia potwierdza bowiem tylko zawarcie umowy z ubezpieczycielem natomiast ochrona wykonawcy rozpoczyna się od dnia następnego po zawarciu umowy, nie wcześniej jednak niż od dnia następnego po zapłaceniu składki lub jej pierwszej raty. Zgodnie z art. 26 ust. 2a Wykonawca musi potwierdzić, że jest objęty ochroną ubezpieczeniową. Jeżeli wykonawca przedstawia dokument ubezpieczenia z którego wynika, że składka lub jej pierwsza rata nie jest wymagalna, wykonawca musi udowodnić zamawiającemu że umowa ubezpieczenia przewiduje ochronę wykonawcy jeszcze przed zapłatą składki. (informacje zdobyte na V forum 2010 przetargi publiczne)