odrzucenie oferty, a powiadomienie wykonawcy
Zamawiający nie może wybierać oferty najkorzystniejszej „na raty” przez stopniowe odrzucanie innych ofert. W tym samym czasie wybiera się ofertę najkorzystniejszą, wyklucza wykonawców jeśli należy kogoś wykluczyć i odrzuca oferty jeśli jakieś należy odrzucić. Mówi o tym artykuł 92 Prawa zamówień publicznych.
Taki zapis delikatnie mówiąc jest bezprawny, bo sprzeczny z ustawą. Unieważnić przetarg (nie odwołać – nie ma takiego pojęcia) można na podstawie jednej z przesłanek określonej w artykule 93 Pzp, chyba, że jest to przetarg do którego nie trzeba stosować przepisów ustawy. Nie można ot tak sobie „odwoływać” ogłoszonego przetargu, bo to niepoważne.
Oczywiście protokół prowadzi się dla każdego wszczętego postępowania, nawet jeśli zostanie ono potem unieważnione. Przecież musi być dowód, że postępowanie było prowadzone nawet bez szczęśliwego końca. Druk ZP-2 dla przetargu poniżej progu unijnego powinien być wypełniony na tyle na ile to możliwe z chwilą wszczęcia postępowania.
Nie można wezwać o uzupełnienie tego dokumentu. Projekt umowy narzuca sam zamawiający, a wykonawca przyjmuje jego treść. Często się zdarza, że w formularzu oferty jest zdanie o akceptacji przez wykonawcę projektu umowy, czasami zamawiający robią dodatkowe oświadczenie a zaakceptowaniu przez wykonawcę wzoru umowy z siwz. Jeśli wykonawca nie złoży takiego oświadczenia albo jak w powyższym przypadku całego wzoru umowy to nie widzę podstawy prawnej do uzupełnienia tego dokumentu na podstawie art. 26 ust 3 Prawa zamówień publicznych.
Skoro raz zaakceptowali wzór umowy to w sumie niepotrzebny był jeszcze formularz nr 9 do podpisania. Moim zdaniem zaakceptowali wzór umowy i w tym przypadku bym wystosował do wykonawcy oficjalną prośbę o wyjaśnienia czy w związku z podpisanym formularzem oferty, a nie podpisanym formularzem nr 9 akceptują zgodnie z wolą zamawiającego wzór umowy. Niech potwierdzą to co i tak już wynika z formularza oferty.
Już jest problem, bo szef twierdzi, że musimy ofertę odrzucić. Powiedziałam, że tego nie zrobię, bo jest niezgodne z przepisami PZP, ale który przepis reguluje możliwość wystąpienia Zamawiającego z prośbą o udzielenie wyjaśnień? Wertuję ustawę w tę i z powrotem i nie mogę znaleźć.
Co zrobić w sytuacji jeśli termin zawarcia umowy wypadnie po terminie związania ofertą?
Co zrobić w sytuacji jeśli termin zawarcia umowy wypadnie po terminie związania ofertą?
Szef zawsze zna Prawo zamówień publicznych najlepiej. Tak to jest.
„Art. 87. 1. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.”
Jeśli termin podpisania umowy wypada po terminie związania ofertą to są dwa wyjścia. Albo prosić wykonawcę o zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą i ważności wadium o czas określony, ale nie dłuższy niż 60 dni albo nie przedłużać tego terminu, a wtedy wykonawca może nie podpisać umowy, ale jeśli się nadal na to zgadza to może to zrobić.
„Art. 94.1a. Umowa w sprawie zamówienia publicznego może zostać zawarta po upływie terminu związania ofertą, jeżeli zamawiający przekazał wykonawcom informację o wyborze oferty przed upływem terminu związania ofertą, a wykonawca wyraził zgodę na zawarcie umowy na warunkach określonych w złożonej ofercie.”
„Art. 87. 1. W toku badania i oceny ofert zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert. Niedopuszczalne jest prowadzenie między zamawiającym a wykonawcą negocjacji dotyczących złożonej oferty oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, dokonywanie jakiejkolwiek zmiany w jej treści.”
Jeśli termin podpisania umowy wypada po terminie związania ofertą to są dwa wyjścia. Albo prosić wykonawcę o zgodę na przedłużenie terminu związania ofertą i ważności wadium o czas określony, ale nie dłuższy niż 60 dni albo nie przedłużać tego terminu, a wtedy wykonawca może nie podpisać umowy, ale jeśli się nadal na to zgadza to może to zrobić.
„Art. 94.1a. Umowa w sprawie zamówienia publicznego może zostać zawarta po upływie terminu związania ofertą, jeżeli zamawiający przekazał wykonawcom informację o wyborze oferty przed upływem terminu związania ofertą, a wykonawca wyraził zgodę na zawarcie umowy na warunkach określonych w złożonej ofercie.”
Ja wypełniam raz druk ZP-2 z wyraźnym zaznaczeniem, że to postępowanie częściowe i w związku z tym na jaką część wybrano jakie oferty najkorzystniejsze. Z kolei można stworzyć kilka druków ZP-12 z wykazaniem ofert złożonych na poszczególne części. W grudniowym Monitorze Zamówień Publicznych jest mój artykuł o ofertach częściowych.