Pogotowie lotnicze bez nowych helikopterów

Ciekawe, kontrowersyjne i pouczające orzeczenia zespołu arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych
PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 15 lis 2007, 12:32

Pogotowie lotnicze bez nowych helikopterów - Rzeczpospolita, 15 listopada 2007

Arbitrzy unieważnili przetarg na śmigłowce dla pogotowia. Tymczasem obecne maszyny muszą być jak najszybciej wymienione

Od kilkunastu miesięcy Ministerstwo Zdrowia prowadziło tzw. dialog konkurencyjny, który miał wyłonić dostawcę 23 helikopterów i symulatora lotu dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Rywalizacja toczyła się między dwiema firmami: włoską spółką Agusta i niemiecko-francuskim konsorcjum Eurocopter. Zwyciężyła oferta Eurocoptera. Co prawda była o 6 mln droższa (Agusta chciała ok. 489 mln zł), ale pogotowie lepiej oceniło przygotowanie jej maszyn do ratowania życia ludzi.

Oferta włoskiej spółki została odrzucona, gdyż komisja przetargowa uznała, że nie odpowiada ona specyfikacji. Arbitrzy rozstrzygający ten spór zgodzili się z argumentami pogotowia. Jednocześnie jednak znaleźli wady w ofercie Eurocoptera. Chodziło m.in. o parametry graniczne do tzw. lotów IFR, czyli takich, podczas których pilot polega wyłącznie na wskazaniach przyrządów. Zdaniem składu orzekającego Eurocopter nie gwarantuje lotu w pełnym zakresie temperatur na wysokości co najmniej 13 tys. stóp. – Wyraźnie przyznał to zamawiający w oświadczeniu złożonym na rozprawie, mówiąc, że „żaden z produktów oferowanych przez wykonawców nie spełnia wymagań specyfikacji” – zaznaczył przewodniczący Aleksander Szczęch. W obydwu ofertach zakwestionowano też opinie użytkowników symulatora lotów. Ponieważ żadna z ofert nie mogła zostać wybrana, arbitrzy unieważnili całe postępowanie.

Wczoraj po południu resort zdrowia zdecydował się zaskarżyć wyrok do sądu. Utrzymanie go w mocy oznaczać będzie konieczność przejścia na nowo wszystkich procedur, a to znów zajmie co najmniej kilkanaście miesięcy. Tymczasem używane dziś śmigłowce muszą być jak najszybciej wymienione. Zostały tylko warunkowo dopuszczone do lotów i zezwolenie to wygaśnie już za kilka miesięcy.

Agusta od samego początku domagała się unieważnienia tego przetargu. Jej zdaniem kryteria faworyzowały jej konkurenta. Lepiej oceniane miało być podwozie z płozami (Agusta produkuje śmigłowce na kołach), dodatkowe punkty przyznawano za możliwość przechodzenia z kabiny pilota do kabiny medycznej (w helikopterze Agusty jest to niemożliwe). Batalie sądowe trwały wiele miesięcy. Większość wygrało pogotowie. Zarówno arbitrzy, jak i sędziowie uznali, że ze względu na specyfikę zamówienia można było postawić tak wysokie wymagania (sygn. UZP/ZO/0-1300/07).

ODPOWIEDZ