Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwest

Ciekawe, kontrowersyjne i pouczające orzeczenia zespołu arbitrów przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych
PiotrW
Posty: 2196
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 09 sie 2007, 10:51

Nieoprotestowane w terminie warunki ogłoszenia można kwestionować – Gazeta Prawna, 8 sierpnia 2007

Niezgodne z prawem wymagania, które nie zostały w terminie oprotestowane, mogą stanowić podstawę do unieważnienia przetargu.
Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie w przetargu nieograniczonym na dostawę materiałów szewnych wykluczył firmę Tyco Polska z powodu niezłożenia zezwolenia producenta na sprzedaż oferowanego asortymentu. Wykonawca wniósł protest, dowodząc, że w świetle przepisów zamawiający nie miał prawa wymagać od wykonawców takiego dokumentu i zarzucił zamawiającemu naruszenie zasady uczciwej konkurencji (art. 7 ust. 1 i art. 24 ust. 2 pkt 3 prawa zamówień publicznych - Dz.U. z 2006 r. nr 164, poz. 1163 z późn. zm. - dalej p.z.p.). W szczególności wymóg dostarczenia tego zezwolenia naruszał przepisy rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane (Dz.U. z 2006 r. nr 87, poz. 605). Żądane przez zamawiającego zezwolenie wykraczało poza katalog dokumentów przewidzianych w tym rozporządzeniu, więc jego brak nie mógł stanowić przyczyny wykluczenia oferenta z przetargu.
Zamawiając, odrzucił protest, wskazując, że dotyczył on w istocie postanowień specyfikacji (w zakresie listy żądanych dokumentów) i został złożony po upływie ustawowych terminów (art. 180 ust. 7 p.z.p.). W przypadku gdy wymagania dotyczące dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w przetargu nie zostały oprotestowane w terminie, zamawiający miał obowiązek wykluczyć z przetargu wszystkich przedsiębiorców, którzy nie byli w stanie złożyć wymaganych dokumentów.
Z takim stanowiskiem nie zgodził się wykonawca i wniósł odwołanie do prezesa UZP. Zespół arbitrów stwierdził, że sporny dokument nie znajduje się na liście dokumentów określonych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów. Również z ustawy o wyrobach medycznych (Dz.U. z 2004 r. nr 93, poz. 896 ze zm.) wynika, że oferowanie produktów medycznych nie jest uzależnione od posiadania licencji lub koncesji. Z tych powodów wymaganie przez zamawiającego dokumentu, który wykracza poza zakres przewidziany w rozporządzeniu, powoduje konieczność unieważnienia przetargu z powodu wady uniemożliwiającej zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Sygn. akt UZP/ZO/0-65-07

ODPOWIEDZ