mat eksploatacyjne do drukarek orginalne lub równoważne ??

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
Gordon
Posty: 177
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25

Post autor: Gordon » 30 lis 2011, 11:24

szukam w googlach i nie mogę znaleźć, :( była taka opinia uzp odnośnie tonerów itp orginalnych i zamienników , czy ktoś może pomóc bo nie mogę odnaleźć,

mam PN na art biurowe i materiały eksploatacyjne:
mam taki pkt

Zamawiający dopuszcza ofertę równoważną na materiały eksploatacyjne. W przypadku złożenia oferty równoważnej na materiały eksploatacyjne do drukarek, telefaksów i kserokopiarek do oferty należy dołączyć stosowne oświadczenie w którym Wykonawca zobowiąże się (pisemne oświadczenie dołączone do oferty), że w wypadku nieprawidłowego działania dostarczonego towaru, który spowoduje uszkodzenie urządzeń drukujących i kopiujących, wykonać naprawy uszkodzeń na własny koszt, a także ponieść wszelkie koszty związane z transportem uszkodzonego urządzenia. Za podstawę żądania przez Zamawiającego naprawy urządzeń drukujących (włączając w to wymianę bębna lub głowicy) uważa się pisemną opinię autoryzowanego serwisu producenta urządzenia. Naprawa Urządzenia drukującego wykonana zostanie w autoryzowanym serwisie producenta w ciągu 3 dni od momentu zgłoszenia (faxem) Wykonawcy przez Zamawiającego konieczności wykonania naprawy.
---Nie złożenie oświadczenia lub nie spełnienie wymagań określonych w przedmiocie zamówienia skutkować będzie odrzuceniem oferty.--

czy zapis nie złożenie oświadczenia ..... jest dopuszczalny?

wykonawca który ma najniższą cenę, bankowo ma tonery NIE ORGINALNE, ale nie dołączył oświadczenia
z drugiem strony nie mam zaznaczone w ofertach wykonawców czy to są orginalne czy nie ?? co teraz zrobić jak wybrnąć z sytuacji żeby przetargu nie zawalić hmmm:)

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 30 lis 2011, 11:30

"Zaświadczenie producenta lub autoryzowanego dystrybutora urządzeń, do których przeznaczone są oferowane równoważne materiały eksploatacyjne, o możliwości ich bezpiecznego zastosowania w miejsce oryginalnych materiałów eksploatacyjnych mieści się w katalogu dokumentów, jakich zmawiający może wymagać od wykonawców, określonym w rozporządzeniu z 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.
Jednakże w tym miejscu należałoby się zastanowić, czy zażądanie takiego dokumentu nie wymusi na wykonawcach złożenia tylko i wyłącznie oryginalnych materiałów eksploatacyjnych, czyniąc tym samym wymaganie niemożliwym do spełnienia. Oczywistym może bowiem okazać się, iż producent lub autoryzowany dystrybutor urządzeń nie wydaje tego typu dokumentów, tj. zaświadczeń o możliwości bezpiecznego zastosowania konkretnego materiału eksploatacyjnego zamiennego w miejsce oryginalnego.
Zanim rozpoczniesz postępowanie w trybach ustawy, skontaktuj się z producentami posiadanego przez Ciebie sprzętu drukującego i kopiującego w celu ustalenia zasadności żądania tego dokumentu. Najczęściej popełnianym błędem na etapie przygotowania postępowania jest brak rozeznania, jakie dokumenty faktycznie i realnie mogą być możliwe do uzyskania przez wykonawcę. Stawianie wymagań, których spełnienie z góry jest niemożliwe, narusza zasadę konkurencyjności i równego traktowania wykonawców.
Aby wykonawca mógł wykazać spełnienie przez oferowane dostawy wymagań określonych przez Ciebie w postępowaniu, możesz zażądać każdego dokumentu, który będzie tylko w stanie potwierdzić wymagania przedmiotowe.
Pamiętaj, iż ww. rozporządzenie w tej kwestii nie opiera się na zamkniętym katalogu dokumentów, a jedynie wskazuje przykładowo, jakie dokumenty w szczególności mogą być traktowane jako potwierdzające spełnienie wymagania względem przedmiotu zamówienia.
Jeśli przedmiotowe dokumenty zostaną przez Ciebie wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert, możesz w przypadku gdy wykonawca do oferty nie dołączył tych dokumentów lub gdy zawierają one błędy, wezwać do ich uzupełnienia na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.:

:)

Gordon
Posty: 177
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25

Post autor: Gordon » 30 lis 2011, 11:41

aha. wydrukowałem siwz uzp z 2010 z poprawkami, też mieli pytania,
z tymi dokumentami to byłbym ostrożny , pogmerałem na googlach i tendencja jest że jest to nierówne traktowanie wykonawców, żeby:

od tych co oferują zamienniki żądać jakiś dokumentów, chyba że można od wszystkich ządać ale wtedy mogą wykonawcy nie złożyć ofert hmmm

wymyśliłem tak:


z siwz z uzp zgapić pkt wymagania stawiane wykonawcom że gwarantują że tonery są ok, że jak spadnie drukarka prze z nieorginalny toner to mają obowiązek pokryc koszt naprawy itp.

nie żądać żadnego wykazu do ofert materiałów równoważnych bo zbędne zamieszanie i tak nic to nie pomaga :)

co wy na to?

Gordon
Posty: 177
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25

Post autor: Gordon » 30 lis 2011, 11:50

w siwz miałem zapis że jeśli wykonawca składa ofertę z materiałami równoważnymi to ma dołaczyć wykaz materiałów równoważnych, + ośiwadczenie że jak padnie sprzęt przez ich tonery to zobowiązują sie pokryć koszty naprawy

dalej napisałem że jeśli tego nie dołącza tego oświadczenia to oferta jest odrzucana czy to był "trafny" zapis z mojej strony

po cenach widzę że mają nie orginalne tonery czy mogę wzewać do wyjaśnień czy odrzucić hmm pomocy? :(

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 30 lis 2011, 12:02

Janusz pisze:zmawiający
no ładnie się tak zmawiać :)

Gordon
Posty: 177
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25

Post autor: Gordon » 30 lis 2011, 12:03

przejęzyczenie:)

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 30 lis 2011, 12:03

No tak, tylko co pomogą wyjaśnienia, czy nie zmienią treści złożonej oferty?, chyba zmienią, prawda?, skoro oświadczenia żądano a jest brak to trzeba postąpić zgodnie z SIWZ.

Gordon
Posty: 177
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25

Post autor: Gordon » 30 lis 2011, 12:10

wymagano jeśli będą materiały równoważne ale nie dołączył więc uznaje że nie ma materiałów równoważnych

zależy mi na tym wiec chyba sprawę zakończe i PN rozstrzygnę ehhh

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 30 lis 2011, 12:17

ja już tyle się nawalczyłem z tymi tonerami, że sam już nie wiem jak kupić oryginały?
chyba nie ma takiej możliwości ze względu na cenę oraz konkurencję.
próbując wymyśleć coś na temat utraty gwarancji - zapoznałem się z opinią HP w Polsce:
"Szanowni Państwo
W odpowiedzi na Państwa zapytanie dotyczące materiałów eksploatacyjnych {tuszy
i tonerów) stosowanych w urządzeniach HP, uprzejmie informujemy, że Hewlett-
Packard zaleca stosowanie w swoich produktach oryginalnych materiałów
eksploatacyjnych produkcji HP. Nie poleca zaś używania komponentów innych firm,
ze względu na fakt, że nasza firma nie może zagwarantować ich wspólnego
poprawnego działania,
Pragniemy jednakże zaznaczyć, iż fakt zainstalowania w urządzeniu produkcji HP
elementu innego producenta nie powoduje automatycznie utraty gwarancji, ani też
zmiany jej warunków. Jeżeli jednak zainstalowany komponent spowoduje awarię
urządzenia HP, wówczas naprawa usterki zostanie zakwalifikowana jako usługa
płatna, mimo że okres gwarancji jeszcze nie minął.
Informujemy również, że po usunięciu usterki w ramach naprawy płatnej, czas trwania
gwarancji biegnie dalej.

dodatkowo:
"na terenie UE zabroniona jest sprzedaż wiązana. W myśl tego zapisu również i producenci drukarek nie mogą stosować klauzuli zakazującej, pod rygorem unieważnienia gwarancji, używania zamienników oryginalnych tonerów. Producent drukarek umieszczając taką klauzulę w gwarancji świadomie dąży do "sprzedaży wiązanej", która jest zabroniona przez prawo UE"...

myślę, że dobry rozwiązaniem na kiepskich Wykonawców będą ostre zapisy w umowie i kary z tym związane!

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 30 lis 2011, 12:20

Gordon pisze:wymagano jeśli będą materiały równoważne ale nie dołączył więc uznaje że nie ma materiałów równoważnych

zależy mi na tym wiec chyba sprawę zakończe i PN rozstrzygnę ehhh
a czy wymagałej jakiś formularz cenowy z podaniem producenta itp.
chyba podał jakie tonery oferuje? wówczas wiadomo co dał.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 30 lis 2011, 12:20

Gordon pisze:wymagano jeśli będą materiały równoważne ale nie dołączył więc uznaje że nie ma materiałów równoważnych

zależy mi na tym wiec chyba sprawę zakończe i PN rozstrzygnę ehhh
Chyba że faktycznie nie wskazano czy są to materiały równoważne czy oryginalne, ale to też nie dobrze.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 30 lis 2011, 12:21

efigy007 pisze:W odpowiedzi na Państwa zapytanie dotyczące materiałów eksploatacyjnych {tuszy
i tonerów) stosowanych w urządzeniach HP, uprzejmie informujemy, że Hewlett-
Packard zaleca stosowanie w swoich produktach oryginalnych materiałów
eksploatacyjnych produkcji HP. Nie poleca zaś używania komponentów innych firm,
ze względu na fakt, że nasza firma nie może zagwarantować ich wspólnego
poprawnego działania,
![/b]
Tak piszą wszędzie, nie tylko na tonerach.

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 30 lis 2011, 12:25

dokładnie, ale jak już widziałem pare razy w różnych siwz nie może być to powód do utraty gwarancji i kupna tylko oryginałów z powodu jakiś zapisów.

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 30 lis 2011, 12:27

co do kupna oryginałów to chyba jak już wspomniałem oprócz ostrych zapisów w umowie nie ma pewnika na ich kupno,
no chyba że ma ktoś złoty środek i podzieli się nim?!

Gordon
Posty: 177
Rejestracja: 31 mar 2011, 22:25

Post autor: Gordon » 30 lis 2011, 12:45

miałem tabele z wymienionymi tonerami np samsung xxx, cannon xxx itp.
następnym razem napisze w siwz że jak nie dołączy tabeli z równoważnymi to musi orginalne dostarczać. ehh walka z wiatrakami:)

posumowanie

1/ trzeba w siwz umieszczać zapis że jeśli równoważne to mają dołączać tabele
2/ nie ograniczać konkurencji poprzez żądanie innych dokumentów od orginalnych a innych od równoważnych więc żądać takie same od wszystkich
3/ oświadczenie że jeśli równoważne to jak będzie awaria to pokrywają koszty

temat uznaje za zakończony dziękuję wszystkim za pomoc i zaangażowanie pozdr:) i wracam do rozstrzygnięcia przetargu.

ODPOWIEDZ