zmiana umowy, nowe postępowanie czy nowa umowa bez stosowan

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
KruQ
Posty: 6
Rejestracja: 09 lis 2009, 12:00

Post autor: KruQ » 09 lis 2009, 12:50

witam,
zamówieniami publicznymi zajmuję się od niedawna i w związku z tym potrzebuję pomocy.
mam trochę niejasną sytuację (przynajmniej dla mnie). mam nadzieję, że rozwiejecie wszelkie wątpliwości.
sprawa wygląda następująco.
w kwietniu przeprowadzany był przetarg nieograniczony na dostawy leków i innych środków. była możliwość składania ofert częściowych. wszystko poszło bez problemów, ale teraz firma, która wygrała jedną z części przysłała pismo z propozycją zmiany cen.
pytania:
1. czy jest możliwość zmiany umowy (aneksowania)? znalazł się w niej co prawda zapis: "Zmiana cen artykułów objętych umową może nastąpić na skutek okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy lub zmiany te są korzystne dla Zamawiającego", ale na jego podstawie chyba tak na prawdę nie można zmienić cen, gdyż art. 144 ustawy nie zezwala na zmiany, jeśli nie były wcześniej przewidziane i nie były określone ich warunki. zmiana cen była przewidziana, ale warunki już nie są opisane ;/ zmiany cen dotyczą tylko części artykułów i nawet po podwyżce oferta jest najbardziej konkurencyjna.
2. jeśli nie będzie można zmienić umowy czy jest możliwość pominięcia postępowania przetargowego dla tej jednej części? pozostali wykonawcy nie proponują zmian, a chcielibyśmy uniknąć całej procedury dla jednej tylko części. dodam, że jej wartość była grubo poniżej 14000 Euro.
obawiam się, że nowe postępowanie doprowadzi do znacznie większego podniesienia cen.
podpowiedzcie co robić, proszę.
pozdrawiam

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 09 lis 2009, 14:21

Zasadniczo podwyższenie wynagrodzenia wykonawcy umowy w sprawie zamówienia publicznego nie jest korzystne dla zamawiającego. Tym samym, druga z przesłanek z art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych nie może stanowić uzasadnienia dla dopuszczalności zmiany umowy.

KruQ
Posty: 6
Rejestracja: 09 lis 2009, 12:00

Post autor: KruQ » 09 lis 2009, 14:46

zamawiający tłumaczy, że "podwyższenie cen spowodowane jest gwałtownym wzrostem cen hurtowych art. leczniczych, co znów spowodowane jest dekoniunkturą na światowym rynku farmaceutycznym, wzrostem kursów walut oraz znaczącym wzrostem cen surowców do produkcji leków". dla potwierdzenia przedstawia kopie faktur z ostatniego miesiąca. rzeczywiście ceny, po których od niego kupujemy są niższe od jego cen zakupu. tak czy inaczej art. 144 i tak chyba uniemożliwia wprowadzenie zmian w umowie, przynajmniej w tym przypadku.
a jak się ma sprawa z przeprowadzeniem postępowania przetargowego? jest ono konieczne?
pozdrawiam

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 09 lis 2009, 18:03

szkoda że w SIWZ nie został przewidziana zmiana ceny w związku z inflacją, rozumiem w pełni dostawcę, jestem tylko ciekaw ile jeszcze dostawca będzie w stanie dostarczać towar za wcześniej ustaloną cenę?
Na ile jest podpisana umowa z dostawcą?(od kiedy do kiedy)?

KruQ
Posty: 6
Rejestracja: 09 lis 2009, 12:00

Post autor: KruQ » 09 lis 2009, 19:42

roczna umowa obowiązuje do kwietnia 2010. jeśli okaże się, że trzeba ją wypowiedzieć, będzie to oznaczało, że wykonawca jeszcze przez 30 dni będzie dostarczał nam artykuły po niekorzystnych dla siebie cenach. co prawda na biednego nie trafiło i w skali roku różnica między cenami starymi i nowymi wyniesie ok. 3tys zł, ale mimo wszystko, nie jest to komfortowa sytuacja zarówno dla niego jak i dla nas.
stąd moje pytania. czy można aneksować umowę? jeśli nie, czy trzeba organizować przetarg na te część zamówienia?
wartość tej części to ok. 6500 netto euro w skali roku.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 09 lis 2009, 20:44

"Ustawa Prawo zamówień publicznych nie wyklucza możliwości zmiany umowy, w sytuacji niemożliwej do przewidzenia w chwili jej zawarcia zmiany cen, które skutkują rażącą stratą jednej ze stron. Dopuszczalność zmian należy jednak rozpatrywać indywidualnie z uwzględnieniem okoliczności faktycznych konkretnej sprawy"
Więc czy właśnie nie należało by rozpatrzyć sprawy i aneksować umowę?
wiele spraw wymaga indywidualnego rozpatrzenia, tak jak wiele przepisów na gruncie Pzp.
Ostatnio zmieniony 09 lis 2009, 21:00 przez Janusz, łącznie zmieniany 1 raz.

KruQ
Posty: 6
Rejestracja: 09 lis 2009, 12:00

Post autor: KruQ » 10 lis 2009, 8:26

Janusz my nie mamy nic przeciwko temu, żeby aneksowac tę umowę. nie chcemy wykorzystywać sytuacji i narażać nikogo na straty, ale... Czy aneksowanie będzie legalne? na dobrą sprawę, w ten sposób można by obchodzić ustawę. dogadać się z przedsiębiorcą przed ogłoszeniem przetargu, by złożył ofertę z nieco zaniżonymi stawkami, a później, gdy już wygra i odczekamy pewien czas, podpisać aneks i zwiększyć ceny. Aha, skąd pochodzi ten cytat?
Wciąż niewyjaśniona pozostaje kwestia, czy w razie rozwiązania umowy konieczne jest nowe postępowanie przetargowe, czy wystarczy pozbierać oferty i wybrać kogoś z pominięciem ustawy?

pawellllek
Posty: 309
Rejestracja: 10 kwie 2008, 12:36

Post autor: pawellllek » 10 lis 2009, 9:08

Ale to nie jest wasza sprawa czy jemu się opłaca czy się nie opłaca. Podpisując umowe zobowiązał się do dostarczenia towaru w określonej cenie. Jeśli teraz odmawia to nalezy naliczyć mu odpowiednie kary umowne. Nie ma żadnego uzasadnienia do zmieniania cen jednostkowych leków. Co więcej, tego typu postępowanie prowadzi wprost do naruszenia nie tylko uPzp ale i dyscypliny finansów publicznych.

To że wykonawca teraz się zorientował, że dał za tanio to nie przypadek, zrobił to celowo żeby wygrać a teraz próbuje was przerobić jak dzieci.
Ostatnio zmieniony 10 lis 2009, 9:08 przez pawellllek, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 10 lis 2009, 9:31

pawellllek pisze:Ale to nie jest wasza sprawa czy jemu się opłaca czy się nie opłaca. Podpisując umowe zobowiązał się do dostarczenia towaru w określonej cenie. Jeśli teraz odmawia to nalezy naliczyć mu odpowiednie kary umowne. Nie ma żadnego uzasadnienia do zmieniania cen jednostkowych leków. Co więcej, tego typu postępowanie prowadzi wprost do naruszenia nie tylko uPzp ale i dyscypliny finansów publicznych.

To że wykonawca teraz się zorientował, że dał za tanio to nie przypadek, zrobił to celowo żeby wygrać a teraz próbuje was przerobić jak dzieci.
Skłaniam się również do tego samego ale jak napisałem wyżej sprawa jest do rozpatrzenia indywidualnie (należy rozpatrzyć za i przeciw).

KruQ
Posty: 6
Rejestracja: 09 lis 2009, 12:00

Post autor: KruQ » 10 lis 2009, 9:32

nie no, bez przesady :) nie napisałem, że nie chce dostarczyć towaru. towar dostarcza, ale przysłał pismo, że nie jest w stanie utrzymać takich cen. ma do tego prawo. umowa przewiduje 30 dni wypowiedzenia w przypadku, jeśli się nie zgodzimy na podwyżkę. na pismo jednak musimy odpowiedzieć w ciągu 5 dni roboczych od daty otrzymania, czyli najpóźniej w piątek. jeśli nie będzie możliwości aneksowania to trzeba będzie rozwiązać umowę. podejrzewam, że jest to nieuniknione.
ale czy mogę w świetle prawa nie stosować do tej części zamówienia ustawy pzp?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 10 lis 2009, 9:51

KruQ to jest wasza sprawa jak postąpicie, napisałem wcześniej że możecie rozwiązać umowę (patrz cytat), jeżeli kwota nie przekroczy 14 000 ustawy stosować nie musicie!

KruQ
Posty: 6
Rejestracja: 09 lis 2009, 12:00

Post autor: KruQ » 13 lis 2009, 16:23

dzięki za odpowiedzi. jest szansa, że firma wycofa te propozycję, więc i być może uniknę nowej procedury. opinia naszego radcy prawnego była taka, że należałoby przeprowadzić przetarg na te jedną część, nawet jeśli jest ona poniżej 14000euro. nie znam jeszcze uzasadnienia, ale musiałbym się do tego zastosować. napiszę co i jak, gdy uzyskam więcej informacji.
pozdrawiam

slani34
Posty: 117
Rejestracja: 11 mar 2009, 0:26

Post autor: slani34 » 23 lis 2009, 1:46

Dokładne warunki zmiany możliwego wynagrodzenia nie były przewidziane w umowie, wiec jak dla mnie sprawa sie kończy...Obowiązuje cena ofertowa przez cały okres obowiązywania umowy.Nie miałbym skrupułów.Ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej.

ODPOWIEDZ