Zamawiający żąda udzielenia 5 lat gwarancji i 10 lat rękojmi na roboty tak zwane budowlane, których przedmiotem jest dostawa i montaż sprzętu elektronicznego wraz z niezbędnym okablowaniem.
Jako wykonawca chętnie udzielę gwarancji i rękojmi na wykonane przeze mnie roboty.
Natomiast mam wątpliwości co do gwarancji i rękojmi za dostarczony sprzęt.
Na zakupiony sprzęt zwyczajowo otrzymuję dwa max. trzy lata gwarancji i przez taki okres mogę odpowiadać przed Zamawiającym.
Czy Zamawiający może żądać w zamówieniu aby po okresie gwarancji i rękojmi udzielanej przez producenta i sprzedawcę, wykonawca wyłoniony w przetargu był gwarantem jakości sprzętu wykonanego przez małe chińskie rączki?
Będę wdzięczny za pilny komentarz.
Pozdrawiam
Gwarancja na wykonane roboty budowlane
W odniesieniu do gwarancji, jeżeli nie zastrzeżono w niej innego terminu, to przyjmuje się, że wynosi ona rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana (art. 577 § 2 kc). Należy pamiętać o tym, że jest to dobrowolne oświadczenia woli i okres gwarancji może być określony w dokumencie gwarancyjnym w inny sposób.
Natomiast uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a w przypadku wad budynku – po 3 latach od dnia, kiedy rzecz została wydana. Jednakże nawet gdy powyższe terminy upłyną, można wykonać uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca (w tym przypadku wykonawca) wadę podstępnie zataił. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony również po upływie powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie (art. 568 kc).
Ustawa Pzp nie reguluje wprost materii związanej z rękojmią za wady oraz gwarancją jakości. Wspomina o tych instrumentach jedynie w art. 151 regulującym termin zwolnienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, wskazując, iż kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości nie może przekraczać 30% wysokości zabezpieczenia. Kwota ta jest zwracana nie później niż w 15. dniu po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji jakości. W pozostałym zakresie niezbędne jest sięgnięcie do regulacji Kodeksu cywilnego.
Ustalając okres obowiązywania gwarancji, należy mieć na względzie art. 7 ustawy Pzp. Formułuje on jedne z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, jakimi są zasada równego traktowania wykonawców oraz ochrony uczciwej konkurencji. Okres gwarancji oraz jej warunki powinny być ustalane każdorazowo w sposób adekwatny dla danego zamówienia przy zachowaniu podstawowych zasad udzielania zamówień i przy uwzględnieniu realnych i uzasadnionych potrzeb. Nie można bowiem zapomnieć, iż każdy dodatkowy rok gwarancji będzie wpływał na cenę, za którą wykonawca gotowy będzie wykonać zamówienie.
Natomiast uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a w przypadku wad budynku – po 3 latach od dnia, kiedy rzecz została wydana. Jednakże nawet gdy powyższe terminy upłyną, można wykonać uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca (w tym przypadku wykonawca) wadę podstępnie zataił. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony również po upływie powyższych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie (art. 568 kc).
Ustawa Pzp nie reguluje wprost materii związanej z rękojmią za wady oraz gwarancją jakości. Wspomina o tych instrumentach jedynie w art. 151 regulującym termin zwolnienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, wskazując, iż kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji jakości nie może przekraczać 30% wysokości zabezpieczenia. Kwota ta jest zwracana nie później niż w 15. dniu po upływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji jakości. W pozostałym zakresie niezbędne jest sięgnięcie do regulacji Kodeksu cywilnego.
Ustalając okres obowiązywania gwarancji, należy mieć na względzie art. 7 ustawy Pzp. Formułuje on jedne z podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, jakimi są zasada równego traktowania wykonawców oraz ochrony uczciwej konkurencji. Okres gwarancji oraz jej warunki powinny być ustalane każdorazowo w sposób adekwatny dla danego zamówienia przy zachowaniu podstawowych zasad udzielania zamówień i przy uwzględnieniu realnych i uzasadnionych potrzeb. Nie można bowiem zapomnieć, iż każdy dodatkowy rok gwarancji będzie wpływał na cenę, za którą wykonawca gotowy będzie wykonać zamówienie.
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź.
Ponieważ nie mam zbyt wielkiego doświadczenia w zamówieniach publicznych, a przetarg którego dotyczą moje pytania może być interesujący po wyjaśnieniu niektórych wątpliwości, mam jeszcze jedno ogólne pytanie?
Rozumiem, że w zamówieniach publicznych zamawiający nie może stawiać wymagań sprzecznych z polskim prawem?
Dotyczy to mojej wątpliwości co do okresu rękojmi. Dla budynków trzy lata.
Moja usługa mieści się w pojęciu "robota budowlana" ale budynkiem nie jest.
Jest nieobowiązkowym wyposażeniem dodatkowym.
Ponieważ nie mam zbyt wielkiego doświadczenia w zamówieniach publicznych, a przetarg którego dotyczą moje pytania może być interesujący po wyjaśnieniu niektórych wątpliwości, mam jeszcze jedno ogólne pytanie?
Rozumiem, że w zamówieniach publicznych zamawiający nie może stawiać wymagań sprzecznych z polskim prawem?
Dotyczy to mojej wątpliwości co do okresu rękojmi. Dla budynków trzy lata.
Moja usługa mieści się w pojęciu "robota budowlana" ale budynkiem nie jest.
Jest nieobowiązkowym wyposażeniem dodatkowym.