Strona 1 z 1

: 31 mar 2011, 8:36
autor: ireneuszs
Witam :)
Stan faktyczny:) złożona została oferta przez Wykonawcę, ale brak jest pełnomocnictwa w złożonej ofercie. Czy można wezwać do uzupełnienia pełnomocnictwa? Czy jak wykonawca nie uzupełni pełnomocnictwa to wykluczyc czy odrzucic i na jakiej podstawie? Z góry dziękuje za pomoc
Pozdrawiam

: 31 mar 2011, 8:45
autor: Janusz
Obowiązkowo wezwać, jak nie złoży odrzucić na podstawie art. 89.1.8

: 31 mar 2011, 8:49
autor: marcichy
wezwac do uzupelnienia (tylko raz) art. 26 ust.3, jak nie uzupelni to zabrac wadium (jak bylo) i odrzucic oferte art 89.ust 1 pkt 8

: 31 mar 2011, 8:55
autor: ireneuszs
Dziekuje za tak szybko udzielona pomoc.

: 31 mar 2011, 9:03
autor: Braun
Janusz pisze:Obowiązkowo wezwać, jak nie złoży odrzucić na podstawie art. 89.1.8
a dlaczego na podst. 89.1.8 ??

: 31 mar 2011, 9:08
autor: Braun
już wiem - art. 104, 105 k.c.

: 31 mar 2011, 9:13
autor: marcichy
W trakcie wstępnego badania ofert warto również przekonać się, czy ewentualnie któraś ze złożonych ofert nie jest nieważna na podstawie odrębnych przepisów (art. 89 ust. 1 pkt 8 Prawa zamówień publicznych). Z reguły nieważność oferty na podstawie odrębnych przepisów to przede wszystkim złożenie oferty:
• bez własnoręcznego podpisu oferenta na dokumencie (art. 78 k. c.),
• przez osobę, która z jakichkolwiek powodów znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne podjęcie decyzji i wyrażenie swojej woli (art. 82 k. c.),
• dla pozoru, bez zamiaru wywołania skutku prawnego związanego ze złożeniem oferty (art. 83 k. c.). Nie jest to katalog zamknięty.

Najczęściej spotykanym w praktyce powodem nieważności oferty jest jej podpisanie przez osobę nienależycie umocowaną, a zwłaszcza działającą na podstawie wadliwego pełnomocnictwa.
Zgodnie z art. 98 k. c. pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności. Można znaleźć wiele orzeczeń, w których arbitrzy wypowiadają pogląd, że dla umocowania do złożenia oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wymaga się pełnomocnictwa rodzajowego. Ponieważ czynności z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego z zasady należy uznać za przekraczające zakres zwykłe¬go zarządu, do ich dokonania potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj (zdanie drugie art. 98 k. c.).

Tak więc oferta podpisana przez osobę działającą na podstawie pełnomocnictwa ogólnego będzie, co do zasady, uznana za nieważną na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego.

Ważna za to będzie oferta podpisana samodzielnie przez prokurenta samoistnego (prokurenta jednoosobowego), nawet jeśli umowa spółki przewiduje reprezentację łączną członka zarządu z prokurentem. Jednoznaczne stanowisko w tej kwestii zajął SO we Wrocławiu497, który wypowiedział pogląd, że: „Art. 205 § 3 k. s. h. w pewnym stopniu daje priorytet prokurze jednoosobowej, gdy jest ustanowiona reprezentacja łączna w spółce. Wówczas to zarząd musi respektować reguły reprezentacji łącznej, natomiast prokurent może wystąpić samo¬dzielnie (patrz: komentarz do art. 205 k. s. h., A. Kidyba, „Kodeks spółek handlowych", t. I i II, Zakamycze 2005, wyd. III). Ustanowieni prokurenci jednoosobowi nie niweczą zasady reprezentacji łącznej przez członków zarządu. Dlatego, jeżeli ustanowiona jest reprezentacja łączna członków zarządu czy też zarządu z prokurentem, w każdym przypadku prokurent, gdy ma prokurę samoistną, może reprezentować spółkę samodzielnie".
(…)

ANALIZA WYROKÓW SĄDÓW OKRĘGOWYCH
ORAZ
ANALIZA ORZECZEŃ ZESPOŁÓW ARBITRÓW
WYDANYCH NA PODSTAWIE PRZEPISÓW USTAWY PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Str. 156