usługi edukacyjne a wolna ręka

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
Piotrek
Posty: 3
Rejestracja: 06 paź 2011, 23:40

Post autor: Piotrek » 07 paź 2011, 0:26

Usługi edukacyjne a wolna ręka
Kontrola projektu unijnego zarzuciła mi nieprawidłowość dotycząco stawania wolnej ręki na usługi edukacyjne. Stwierdzono, że nie było podstaw do zastosowania takiego trybu. Czy kontrola miała rację? Napisałem wyjaśnienie, opierając się na art.5 ust 1a pkt.4 (uniemożliwienie terminowej realizacji zadań). Wspomnę tylko dlaczego, realizacja projektu rozpoczęła się 1 września 2010 r, umowę na realizacje projektu podpisano dopiero z beneficjentem 4.12.2010 (!!!! prefinansowanie z własnych środków), specjalista od Pzp zatrudniony mógł zostać od 01.09.2010 (na wcześniejsze zatrudnienie urząd się nie zgodził), późna decyzja o zabezpieczeniu środków w organie prowadzącym, konieczność realizacji zadań, aby uzyskać założone w projekcie wskaźniki. Czy to nie są wystarczające przesłanki do zastosowania wolnej ręki i art. 5 ust. 1a? Czy na usługi edukacyjne ustawa nie daje możliwości stosowania wolnej ręki -chyba daje takie możliwości dla usług niepriorytetowych.- Skoro daje możliwości to dlaczego nie można z tego skorzystać!?. Proszę o odpowiedź, chcą mnie ukarać max do 25 % wartości postępowania + odsetki zgodnie z taryfikatorem. Pozdrawiam

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 07 paź 2011, 8:37

"Co do zasady wykonawcy wszelkich dostaw, usług i robót budowlanych powinni być wybierani w konkurencyjnym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Wynika to z zasady powszechności, zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Obowiązujące przepisy przewidują jednak szereg wyjątków od tej zasady, np. umożliwiają zlecanie niektórych usług (usług niepriorytetowych) w tzw. procedurze uproszczonej, uregulowanej w art. 5 ust. 1 ustawy Pzp. Procedura ta ma zastosowanie do usług wymienionych w Załączniku VII do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 213/2008 w sprawie CPV oraz dyrektywie dotyczącej procedur udzielania zamówień publicznych w zakresie zmiany CPV (2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady).
Załącznik VII do Rozporządzenia w sprawie CPV zawiera 11 kategorii usług, m.in. usługi edukacyjne i szkoleniowe ujęte w kodach CPV od 80100000-5 do 80660000-8 (z wyjątkiem 80533000-9, 80533100-0, 80533200-1). Jeżeli Twoje zamówienie mieści się w tej kategorii usług, to masz możliwość niestosowania w prowadzonym postępowaniu lub postępowaniach przepisów regulujących:

minimalne terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz minimalne terminy składania ofert,
kwestię wadium,
obowiązek żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu,
zakaz ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy, tj. możliwe jest ustalenie kryteriów oceny ofert odnoszących się np. do doświadczenia wykonawcy, jego kwalifikacji itp.

Ponadto możesz udzielić zamówienia w trybie:

negocjacji z ogłoszeniem,
negocjacji bez ogłoszenia,
zapytania o cenę,
licytacji elektronicznej,
zamówienia z wolnej ręki,
bez konieczności powoływania się na uregulowane w ustawie Pzp przesłanki stosowania tych trybów.

Co na ten temat mówi Komisja Europejska?
Jeżeli Twoje zamówienie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, a Ty ustalisz, że dotyczy ono usługi niepriorytetowej i zadecydujesz o udzieleniu zamówienia w jednym z trybów, które nie rozpoczynają się publikacją ogłoszenia o zamówieniu (np. w trybie z wolnej ręki), miej na względzie, że Komisja Europejska wymaga, aby przy udzieleniu zamówienia przestrzegać zasad zawartych w Traktacie ustanawiającym WE. Na obowiązek stosowania tych zasad zwraca uwagę Komisja Europejska w dokumencie pt. „Komunikat wyjaśniający Komisji dotyczący prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02)”. Dokument ten odwołuje się do orzecznictwa ETS potwierdzającego, że postanowienia traktatu WE mają zastosowanie również do zamówień nieobjętych zakresem dyrektyw w sprawie zamówień publicznych oraz zamówień niepriorytetowych.
W ocenie Komisji, jeżeli zamówienie jest istotne dla rynku wewnętrznego, jego udzielenie musi być zgodne z podstawowymi normami prawa wspólnotowego, co oznacza, że:

zamawiający ma obowiązek odpowiedniego upublicznienia informacji o zamówieniu,
zamawiający ma obowiązek wyboru wykonawcy z zachowaniem zasady bezstronności, niedyskryminacji i równego traktowania.

Brak stosowania zasad traktatowych może stanowić dla Komisji Europejskiej podstawę do uznania wydatku poniesionego w ramach realizacji projektu za niekwalifikowalny (niepodlegający refundacji)."

Piotrek
Posty: 3
Rejestracja: 06 paź 2011, 23:40

Post autor: Piotrek » 14 paź 2011, 0:29

Dziękuję Panie Januszu za odpowiedź, ale ciągle mam sprzeczne informacje od prawników. Proszę o odpowiedź na pytanie czy na usługi edukacyjne mogę stosować wolna rękę z mocy ustawy ( bo mam do tego prawo,ponieważ są to usługi niepriorytetowe), czy tez warunkiem koniecznym, niezbędnym!!! do możliwości zastosowania wolnej reki jest wcześniejsze spełnienie co najmniej jednej z przesłanek art.5 ust.1a.? Ta informacja jest mi niezbędna do ustalenia strategi postępowania z UM.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 14 paź 2011, 7:35

Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. a ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, w przypadku zamówień na usługi niepriorytetowe (a do takich mają nadal należeć usługi edukacyjne i szkoleniowe), możesz wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż wskazywane dotychczas (art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1 ustawy Pzp). W szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:

naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków;
naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań;
poniesieniem straty w mieniu publicznym;
uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań.

Powyższa lista wymieniająca okoliczności zezwalające na zastosowanie trybów niekonkurencyjnych nie jest listą zamkniętą. Tym niemniej wszczynając procedurę zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia będziesz zobowiązany udowodnić, że zastosowanie innego – bardziej konkurencyjnego trybu – spowodowałaby wystąpienie wymienionych w przepisie okoliczności. Nie musisz zatem spełniać łącznie wszystkich ww. przesłanek. Wystarczy zaistnienie nawet jednej z nich (lub innych uzasadnionych przypadków – porównywalnych z przykładowo wymienionymi przez ustawodawcę).

ODPOWIEDZ