realizujemy projekt systemowy skierowany do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w ramach tego projektu organizujemy i finansujemy naszym uczestnikom różne kursy według ich deklaracji/potrzeb/chęci i po konsultacji z dor. zawodowymi i lekarzem.
Na początku większość wybrała informatykę, przedsiębiorczość, języki obce i w związku z tym, że jest w firma, która mogłaby przeprowadzić wszystkie te kursy zsumowałam szacunkową ich wartość – wyszło ponad 40tys. PLN, a skoro nie przekraczało progu 14.000EURO (na podstawie wew. regulaminu) ogłosiliśmy na stronie internetowej i tablicy ogłoszeń informację o poszukiwaniu wykonawców, zgłosiło się 4 oferentów, wybraliśmy najtańszą ofertę, zawarliśmy umowy (o łącznej wartości 38tys. PLN), rozpoczęliśmy kursy i … no właśnie… - nasi uczestnicy (kilka osób) projektu zechcieli jeszcze podjąć kurs kosmetyczny i stylizacji paznokci, którego wartość oszacowaliśmy na 20tys.PLN.
I tu mam problem i proszę o pomoc.
Winnam tę wartość zsumować czy traktować ten kurs jako oddzielny, kłopot w tym, że nie starczy czasu na przeprowadzenie przetargu, więc jak będę musiała zsumować te wartości to z kursu nic nie będzie a szkoda.
Proszę o opinię czy mamy szansę wybrnąć z tej sytuacji.
I jeszcze jedna prośba, w związku z tym, iż projekty na dobre zaistniały w naszej rzeczywistości muszę się zabrać za tematykę PZP, czy ktoś mógłby polecić jakieś konkretne szkolenie, ale pt „PZP dla początkujących” albo „od podstaw”.
Pozdrawiam
szkolenia z projektów UE - proszę o pomoc
-
- Posty: 97
- Rejestracja: 07 maja 2010, 17:25
Rozwiązaniem będzie art. 6a
W przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80.000 euro dla dostaw lub usług oraz 1.000.000 euro dla robót budowlanych, pod warunkiem że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20 % wartości zamówienia.
cytuje komentarz:
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość udzielania zamówień w częściach w sytuacji, gdy zamawiający z góry przewidując całkowity zakres zamówienia decyduje się na sukcesywne dokonywanie zakupów ze względów technicznych, gospodarczych lub organizacyjnych. Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia został zawarty w art. 32 ust.4 ustawy, który mówi, że jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli tak obliczona całkowita wartość zamówienia przekroczy wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro, zamawiający będzie zobowiązany stosować określone procedury ustawy do poszczególnych części zamówienia, mimo iż wartość poszczególnych części zamówienia nie będzie przekraczała równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy.
Wprowadzony nowelizacją art. 6a pozwala zamawiającemu, w przypadku zamówienia udzielanego w częściach, na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem elastyczniejszych procedur przewidzianych przepisami prawa krajowego, w sytuacji gdy wartość danej części nie przekracza równowartości wyrażonej w polskich złotych kwoty 80 000 euro (w przypadku dostaw lub usług) oraz 1 000 000 euro (w przypadku robót budowlanych), pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.
W celu zobrazowania art. 6a ustawy, posłużmy się następującym przykładem24:
23 Zarzuty formalne Komisji Wspólnot Europejskich dotyczące niezgodności polskiego ustawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych ze wspólnotowymi dyrektywami 2004/17/WE, 2004/18/WE oraz 89/665/EWG, a także z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską (naruszenie nr 2007/2152);
24 Porównaj: Marian Lemke „Wprowadzenie do dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących zamówień publicznych” w publikacji „Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej”, UZP, Warszawa 2001 r.
127
Załóżmy, że jedno zamówienie na roboty budowlane składa się z siedmiu części, których wartości wynoszą odpowiednio:
Część A – 2 000 000 euro,
Część B – 1 000 000 euro,
Część C – 1 000 000 euro,
Część D – 800 000 euro,
Część E – 600 000 euro,
Część F – 400 000 euro oraz
Część G – 200 000 euro.
Łączna wartość całego zamówienia, obliczona poprzez zsumowanie poszczególnych części, wynosi 6 000 000 euro, a zatem zamówienie jako całość podlega bardziej restrykcyjnym procedurom przewidzianym ustawą Prawo zamówień publicznych. 80% wartości całego zamówienia musi być udzielone zgodnie z procedurami przewidzianymi dla zamówienia o wartości 6 000 000 euro, w tym wszystkie części, których wartość przekracza 1 000 000 euro (zgodnie z wartością ustaloną dla robót budowlanych w art. 6a ustawy). Zamówienia o wartości pojedynczej mniejszej niż 1 000 000 euro mogą być udzielone zgodnie z elastyczniejszymi procedurami przewidzianymi przepisami prawa krajowego, pod warunkiem, że ich łączna wartość wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia (w naszym przykładzie ich łączna wartość nie może zatem wynosić więcej niż 1 200 000 euro, co stanowi 20% wartości całego zamówienia). Wobec powyższego, zamówienia na części A, B i C muszą każdorazowo pozostawać zgodne z przepisami przewidzianymi dla całości zamówienia, natomiast wobec części E, F, G albo części D, F albo części D, G możemy zastosować procedury zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych, właściwe dla ich wartości.
W przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80.000 euro dla dostaw lub usług oraz 1.000.000 euro dla robót budowlanych, pod warunkiem że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20 % wartości zamówienia.
cytuje komentarz:
Ustawa Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość udzielania zamówień w częściach w sytuacji, gdy zamawiający z góry przewidując całkowity zakres zamówienia decyduje się na sukcesywne dokonywanie zakupów ze względów technicznych, gospodarczych lub organizacyjnych. Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia został zawarty w art. 32 ust.4 ustawy, który mówi, że jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli tak obliczona całkowita wartość zamówienia przekroczy wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro, zamawiający będzie zobowiązany stosować określone procedury ustawy do poszczególnych części zamówienia, mimo iż wartość poszczególnych części zamówienia nie będzie przekraczała równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy.
Wprowadzony nowelizacją art. 6a pozwala zamawiającemu, w przypadku zamówienia udzielanego w częściach, na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem elastyczniejszych procedur przewidzianych przepisami prawa krajowego, w sytuacji gdy wartość danej części nie przekracza równowartości wyrażonej w polskich złotych kwoty 80 000 euro (w przypadku dostaw lub usług) oraz 1 000 000 euro (w przypadku robót budowlanych), pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia.
W celu zobrazowania art. 6a ustawy, posłużmy się następującym przykładem24:
23 Zarzuty formalne Komisji Wspólnot Europejskich dotyczące niezgodności polskiego ustawodawstwa w dziedzinie zamówień publicznych ze wspólnotowymi dyrektywami 2004/17/WE, 2004/18/WE oraz 89/665/EWG, a także z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską (naruszenie nr 2007/2152);
24 Porównaj: Marian Lemke „Wprowadzenie do dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących zamówień publicznych” w publikacji „Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej”, UZP, Warszawa 2001 r.
127
Załóżmy, że jedno zamówienie na roboty budowlane składa się z siedmiu części, których wartości wynoszą odpowiednio:
Część A – 2 000 000 euro,
Część B – 1 000 000 euro,
Część C – 1 000 000 euro,
Część D – 800 000 euro,
Część E – 600 000 euro,
Część F – 400 000 euro oraz
Część G – 200 000 euro.
Łączna wartość całego zamówienia, obliczona poprzez zsumowanie poszczególnych części, wynosi 6 000 000 euro, a zatem zamówienie jako całość podlega bardziej restrykcyjnym procedurom przewidzianym ustawą Prawo zamówień publicznych. 80% wartości całego zamówienia musi być udzielone zgodnie z procedurami przewidzianymi dla zamówienia o wartości 6 000 000 euro, w tym wszystkie części, których wartość przekracza 1 000 000 euro (zgodnie z wartością ustaloną dla robót budowlanych w art. 6a ustawy). Zamówienia o wartości pojedynczej mniejszej niż 1 000 000 euro mogą być udzielone zgodnie z elastyczniejszymi procedurami przewidzianymi przepisami prawa krajowego, pod warunkiem, że ich łączna wartość wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia (w naszym przykładzie ich łączna wartość nie może zatem wynosić więcej niż 1 200 000 euro, co stanowi 20% wartości całego zamówienia). Wobec powyższego, zamówienia na części A, B i C muszą każdorazowo pozostawać zgodne z przepisami przewidzianymi dla całości zamówienia, natomiast wobec części E, F, G albo części D, F albo części D, G możemy zastosować procedury zawarte w ustawie Prawo zamówień publicznych, właściwe dla ich wartości.
tzn. że powinnam dla dodatkowych kursów, których wartość nie przekracza 14tys. EURO przeprowadzić procedurę na podstawie wewnętrznego "Regulaminu zamówień do 14tys.Euro naszej jednostki" a nie sumować je z już zakończonymi procedurami (też do 14tys. EURO).
Inaczej jest w sytacji, gdy planuje się działania jednostki na cały projekt, wówczas musimy na początku określić jakie kursy i dla kogo je organizujemy. U nas jes tak, że dostosowujemy działnia pod konkretnych ludzi i dopiero w trakcie trwania projetu na bieżąco określają oni z jakich form wsparcia chcą korzystać. Niestety dopiero później udaje się ich nakłonić do podejmowania dodatkowych kursów, których nie da się przewidzieć wcześniej.
Inaczej jest w sytacji, gdy planuje się działania jednostki na cały projekt, wówczas musimy na początku określić jakie kursy i dla kogo je organizujemy. U nas jes tak, że dostosowujemy działnia pod konkretnych ludzi i dopiero w trakcie trwania projetu na bieżąco określają oni z jakich form wsparcia chcą korzystać. Niestety dopiero później udaje się ich nakłonić do podejmowania dodatkowych kursów, których nie da się przewidzieć wcześniej.