Różnica między siwz a ogłoszeniem w uzp

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 15 lut 2011, 10:04

w siwz w jednym miejscu pojawiło się oświadczenie, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia posiadają wymagane uprawnienia a w ogłoszeniu w uzp ktoś nie zaznaczył tego punktu jakie będą konsekwencje dodam że przetarg jest współfinansowany z UE ale poniżej progów.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 15 lut 2011, 10:20

Najlepiej jest to sprostować (jeżeli się da oczywiście), jeżeli nie, to ciężko powiedzieć co może być następstwem, być może unieważnienie.

miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 15 lut 2011, 10:25

sprostować się nie da bo przetarg rozstrzygnięty a teraz dopiero to wyszło. Oferenci złożyli wymagane oświadczenia . I mam jeszcze pytanie jeżeli złożyli wpisy do izby i decyzje o stwierdzeniu nabycia to nie mogę ich dodatkowo wzywać do przedstawienia tego oświadczenia?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 15 lut 2011, 10:31

Jeżeli oświadczenie było wymagane to powinno zostać złożone.

miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 15 lut 2011, 13:06

1.Czy któryś z oferentów może mi zarzucić fakt, iż to oświadczenie nie było wskazane w ogłoszeniu w uzp? bo ja powołam sie na art. 26 ust. 3 pzp o uzupełnienie dokumentów o to oświadczenie, które było wymagane zgodnie ze siwz. I mam jeszcze jedno pytanko czy jeśli firma w wykazie osób przedstawiła wymaganych kierowników robót podając ich numery uprawnień ale nie załączając do tego wpisu do izby i decyzji o stwierdzeniu nabycia a składając to oświadczenie to ich nie mogę wezwać do uzupełnienia o tą decyzje i izbę tak?
2. A jeżeli oferenci przedstawili kierowników budowy, z których decyzji o stwierdzeniu uprawnień nie wynika, że są to uprawnienia bez ograniczeń (a takich wymagamy) (są to stare kwalifikacje) to czy mam wezwać ich do wyjaśnień czy uznać te kwalifikacje i przyjąć jako bez ograniczeń skoro w ówczesnym czasie nie było podziału na ograniczone i bez ograniczeń?
Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź:)

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 15 lut 2011, 13:32

Informacja o warunkach udziału w postępowaniu musi być taka sama zarówno w ogłoszeniu, jak i w siwz.
W opisanej przez Ciebie sytuacji należy unieważnić postępowanie.
Ponadto nie jest możliwe dokonanie oceny, czy wykonawcy spełniają warunki udziału w postępowaniu, nie jest bowiem wiadome, jaki warunek brać pod uwagę - z ogłoszenia czy ze specyfikacji. Każde z przyjętych rozwiązań może skutkować zasadnymi protestami wykonawców.
, natomiast jeżeli chodzi o dok. (wpis do izby) to zgodnie z rozporządzeniem nie można tego żądać, jedynie można żądać oświadczenia wykonawcy o posiadaniu wymaganych uprawnień.


Obowiązkiem zamawiającego jest umieszczenie w ogłoszeniu i siwz warunków udziału w postępowaniu. Jednak powinieneś pamiętać, że wymagania zawarte w ogłoszeniu nie mogą być rozszerzane bądź zawężane w treści siwz. Mogłoby to mieć bezpośredni wpływ na zachowania wykonawców w zakresie podjęcia przez nich decyzji o udziale w postępowaniu (wyrok Sądu Okręgowego w Łodzi z 8 listopada 2007 r.; sygn. akt X Ga 337/07).


Sad okręgowy orzekł, że uzasadniony jest zarzut skargi w zakresie rozbieżności między warunkami udziału w przetargu wskazanymi przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu a zawartymi w siwz.
Obowiązkiem zamawiającego jest m.in. umieszczenie w ogłoszeniu warunków udziału w postępowaniu (art. 41 pkt 7 ustawy Pzp). A warunki podmiotowe udziału w postępowaniu określa się również w siwz (art. 36 ust.1 pkt 5 i 6).
W szczególności rozbieżność między warunkami podanymi w ogłoszeniu a wskazanymi w siwz dotyczyła możliwości przedłożenia przez wykonawców certyfikatu jakości. Zamawiający dopuścił możliwość dołączenia wskazanego certyfikatu na podstawie wymagań zawartych tylko w specyfikacji. Natomiast w ogłoszeniu o zamówieniu zapis ten w ogóle się nie znalazł. Zachowanie takie mogło mieć bezpośredni wpływ na zachowania wykonawców w zakresie podjęcia przez nich decyzji o udziale w postępowaniu.
Wykonawca, który powziął wiadomość na podstawie specyfikacji o możliwości wykazania się odpowiednim certyfikatem jakości, przy braku takiego dokumentu mógł zrezygnować z udziału w postępowaniu, mimo że warunek ten nie zostanie powtórzony w ogłoszeniu. Oczywiste zatem, zdaniem sądu okręgowego, było, że taka wada w istotny sposób ogranicza uczciwą konkurencję.
Sąd uznał także zarzut skarżącego, który dotyczył terminów ważności dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu.
Zamawiający w treści ogłoszenia, odnosząc się do ważności dokumentów niezbędnych do przedłożenia w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, wskazał, że mają to być dokumenty aktualne, bez określenia sposobu rozumienia tego terminu. Jedynie w specyfikacji sprecyzował, jaki dokument w jego ocenie posiada atrybut aktualności. Wskazane rozbieżności co do rozumienia pojęcia „aktualny dokument” mogłyby stać się źródłem wątpliwości wśród wykonawców na etapie składania ofert, jak również przysporzyłyby trudności w ocenie, czy przedłożony przez oferenta dokument nadal jest aktualny i czy w sposób rzeczywisty odzwierciedla stan wywiązania się przez niego z zobowiązań publicznoprawnych.

miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 15 lut 2011, 13:52

a jaką dać podstawę do unieważnienia?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 15 lut 2011, 14:02

Proszę to jeszcze przemyśleć i poszukać innych interpretacji!, a jeżeli coś to 93.1.7

miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 15 lut 2011, 14:16

dla mnie najważniejsze jest to żeby nie stracić później dofinansowania jeżeli okaże się że coś było nie tak. bo jak by wezwać tych oferentów do złożenia oświadczeń zgodnie ze siwz tylko tu jest ryzyko, żeby ktoś mógł się doczepić że w ogłoszeniu nie było.. i czy dopiero wtedy można unieważnić po sugestii oferenta czy lepiej od razu

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 15 lut 2011, 14:33

Sami musicie zadecydować, osobiście uważam że nie ma na co czekać (jeżeli jesteście już pewni swojej decyzji).

miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 16 lut 2011, 8:00

To unieważniamy
http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/GetFil ... attid=1712
Uchwała KIO/KU 56/10 Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 30 lipca 2010 r.
Moje pytanie co dalej?
1. Ogłaszam nowe postępowanie
2. co z ofertami złożonymi a nie ocenionymi?
3. wadium wniesione w postaci gwarancji bankowej co z nim?
4. czy wykonawcy mogą od nas żądać na podstawie art. 93.4 pzp?
prosze o pomoc

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 16 lut 2011, 8:18

Jak najbardziej możecie wszczynać nowe postępowanie, oferty zostawiacie lecz wykonawcy mogą zwrócić się o zwrot poniesionych kosztów związanych z przygotowaniem oferty, wadium zwracacie.

miron435
Posty: 33
Rejestracja: 12 lut 2011, 15:51

Post autor: miron435 » 16 lut 2011, 8:30

Czy te koszty oni moga sami sobie oszacować czy jest jakiś próg którego nie mogą przekroczyć żeby się nie okazało, że mogą od nas żądać np. 10 tys za przygotowanie oferty tym bardziej że część dokumentów wykorzystają w nowym postępowaniu, w którym na pewno będą brać udział. I w związku z tym nasuwa się kolejne moje pytanie ponieważ znają oni wartość szacunkową zamówienia oraz wartość zamówienia jaką zamawiający może przeznaczyć na realizację ale my nie możemy jej zmienić to skutkuje tylko wyższą kwotą najkorzystniejszej oferty tak?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 16 lut 2011, 8:41

Bez przesady, przypuszczam że o zwrot kosztów nie zwrócą się, rzadko się to zdarza, a jak już to nie 10 tyś :), natomiast jeżeli znają szacunek i kwotę na realizację zamówienia to chyba dobrze, bo ponad to nie wycenią :)

almarta
Posty: 255
Rejestracja: 25 cze 2010, 8:39

Post autor: almarta » 14 paź 2011, 10:59

witam

w przyszłym tygodniu mam spotkanie w KIO i mam pytanie:
szukam wyroków KIO mówiących o powszechnej dostępności do dokumentów przetargowych.Innymi słowy zarzucono nam że aby przystąpić do procedury przetargowej Wykonawca musi kupić sic! dokumentacje techniczną sic!
Przecież ma w internecie na naszej stronie!
Może ktoś coś podpowie?szukam wyroków KIO w takim temacie...

ODPOWIEDZ