lub równoważne

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
dkabw
Posty: 4
Rejestracja: 05 lip 2010, 21:48

Post autor: dkabw » 05 lip 2010, 22:03

Witam.
Mam roboty budowlane po przetargu. w przetargu określono zastosowanie urządzeń równoważnych do zaprojektowanych (bez określenia jakich parametrów tyczyć będzie się równoważność). Wystartowało 6 firm - każda na innych urządzeniach. Nie odrzucono żadnej oferty - i wybrano oczywiście najtańszego. Projektant określił, że urządzenia oferowane (przez wszystkie firmy) są równoważne - cel założony w projekcie zostanie osiągnięty. Teraz - po wykonaniu 35% inwestycji inspektor nadzoru twierdzi, że urządzenia są inne niż w projekcie (ale są tymi, jakie były zawarte w ofercie) i każe zamontować dokładnie to, co w projekcie. Czy można niejako nakazać wykonawcy demontaż urządzeń (jakie on zawarł w ofercie) i nakazanie mu montażu materiałów dokładnie określonych projektem? Co, jeśli wykonawca się nie zgodzi? Możemy dostać opinie innego projektanta, że urządzenia z oferty nie są równoważne do zaprojektowanych, ale wykonawca będzie się posiłkował opinią kolejną... i tak w sumie do ... śmierci możemy się boksować papierami...
reasumując - umowa zawarta na bazie oferty określającej konkretne urządzenia konkretnego producenta z opinią projektanta, że jest OK. Czy można coś zrobić? Czy trzeba dociągnąć inwestycje do końca (finansujący - instytucja zewnętrzna) twierdzi, że wszystko jest ok i ich obchodzi jedynie osiągnięcie założonego celu...
dla mnie bagno...

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 05 lip 2010, 22:38

Jak dla mnie jest już po zawodach, jeżeli wszystko zostało zaakceptowane przez Zamawiającego, projektanta to co ma być źle, wydaje mi się że postępowanie skopane od samego początku.

kuba86
Posty: 88
Rejestracja: 26 lis 2009, 8:29

Post autor: kuba86 » 06 lip 2010, 7:40

a tam...
spoko, zróbcie ładnie protokół konieczności, wykonajcie ekspertyzę, oczywiście potraktujcie zmianę jako robotę zamienną i zapłaćcie dodatkowo Wykonawcy - inaczej tego nie widzę.
Przecież umowy można zmieniać, pozostaje jedynie zarzut, że zmiana materiałów w trakcie mogłaby mieć wpływ na wybór oferty, ale co zrobić :)

lex
Posty: 459
Rejestracja: 23 mar 2010, 12:49

Post autor: lex » 06 lip 2010, 7:50

kuba86 pisze:Przecież umowy można zmieniać
Nie byłbym taki pewny

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 06 lip 2010, 8:25

Aby zmienić umowę potrzebny jest aneks co najpierw musi zostać przewidziane zgodnie z art 144, również r. zamienne muszą się tam znaleźć.

dkabw
Posty: 4
Rejestracja: 05 lip 2010, 21:48

Post autor: dkabw » 06 lip 2010, 9:47

wg mnie - umowy nie można zmienić. Całe postępowanie było prowadzone źle...
uszczegóławiając: zamawiający teraz twierdzi, że nastąpiła niedozwolona zmiana urządzeń, na którą on nie wyraził zgody. Ale przyjmując ofertę ze wskazanymi urządzeniami - zgodził się na przedmiotową zmianę (podpisał przecież umowę) . Więc teraz, po wykonaniu 30% inwestycji zmienić umowę bo Zamawiającemu się coś odmieniło?
Opinia (zewnętrzna - negatywna) nt urządzeń powinna być zrobiona przed wyborem tych urządzeń, a nie w trakcie realizacji inwestycji.
Zamawiający jeszcze wychodzi z art. 144 sprzed dwóch lat (jeżeli jest to korzystne dla Zamawiającego) - zmienił umowę w stosunku do wzoru dołączonego do siwz, zmienił warunki kontraktu w zakresie odbiorów częściowych.
Poza tym - z informacji innych wynika, że nie ma pieniędzy na inwestycję...

przepraszam za słowotok, ale trochę mnie strzela ta inwestycja.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 06 lip 2010, 11:35

Strasznie to wszystko pokręcone nie widząc dokładnie dokumentacji i nie znając dokładnie sprawy ciężko radzić, na pewno postępowanie jest obarczone wadą.

kuba86
Posty: 88
Rejestracja: 26 lis 2009, 8:29

Post autor: kuba86 » 06 lip 2010, 12:14

To może pytanie podstawowe
w jakim stanie prawnym... (data ogłoszenia przetargu) prowadzone było postępowanie?

dkabw
Posty: 4
Rejestracja: 05 lip 2010, 21:48

Post autor: dkabw » 06 lip 2010, 15:24

4 stycznia 2010 - ogłoszenie postepowania. ale jakby nie było - w siwz nie było żadnej możliwości zmiany umowy.
A wykonawca złożył ofertę na urządzeniach wskazanych z nazwy i zamawiający podpisał ważną (wg mnie) i wiążącą obie strony umowę. Więc jak teraz się ma sytuacja, gdy jest pismo, że wykonawca wykonuje zamówienie niezgodnie z umową?

inny przypadek.
jest przetarg. w przetargu siwz, spec. techn., przedmiary i projekt.
wykonawca startuje na urządzeniach wskazanych w projekcie - najbezpieczniej, a zamawiający zarzuca mu niezgodność oferty z dokumentacją... I jak to nazwać? Matrix?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 06 lip 2010, 15:50

Jasno i stanowczo należy powiedzieć że Wykonawca wywiązuje się z umowy, skoro złożył ofertę zgodnie z SIWZ i została ona przyjęta nie ma teraz nad czym polemizować!!!, lub zmienić inspektora nadzoru.

dkabw
Posty: 4
Rejestracja: 05 lip 2010, 21:48

Post autor: dkabw » 06 lip 2010, 15:58

;) w takim kierunku poszedł wykonawca. Inspektor sam stwierdził, że on raczej nie wie o co chodzi i boi się podejmować jakiejkolwiek decyzji... trzyma się kurczowo projektu, informacji szuka w sieci...
A drugi przypadek opisany przeze mnie o godz. 15:24?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 06 lip 2010, 16:04

Dokumentacja projektowa jest najważniejsza, jeżeli są rozbieżności należy kierować się projektem, a uprzednio Zamawiający te rozbieżności winien skorygować.

ODPOWIEDZ