czy potrzebny jest przetarg?

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
vinsior
Posty: 1
Rejestracja: 28 lip 2011, 14:36

Post autor: vinsior » 28 lip 2011, 14:41

Jestem zarządca nieruchomości, jedna ze wspólnot mieszkaniowych z większościowym udziałem gminy chce wziąć kredyt długoterminowy na docieplenie budynku (kredyt 100.000 na 20 lat, w PLN) Zastanawiam się czy przy takim zamówieniu trzeba stosować ustawę, jeśli tak to czy do wyliczenia wartości zamówienia wziąć tylko kwotę kredytu? z góry dzięki za pomoc

maciejka
Posty: 16
Rejestracja: 15 kwie 2010, 10:50

Post autor: maciejka » 07 wrz 2011, 8:21

Trzeba stosować przepisy ustawy, a wartosc szacunkowa okreslic na podstawie:
Art. 33. 1. Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
1) kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania dokumentacji
projektowej albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanych określonych w
programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót
budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane;

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 07 wrz 2011, 9:57

Maciejka tutaj pytanie dotyczy udzielenia kredytu i obowiązku stosowania Pzp.
o braku obowiązku stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przez wspólnoty mieszkaniowe, w których jednym z właścicieli lokali są jednostki samorządu terytorialnego, których udział w nieruchomości wspólnej wynosi ponad 50%. Przepis art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych nie uzależnia bowiem obowiązku stosowania przepisów ustawy od "posiadania" czy też "wydatkowania" środków publicznych, lecz od "finansowania" ze środków publicznych.

Pojęcie "finansowania" ma, w ocenie Urzędu, szersze znaczenie niż "posiadanie środków publicznych i ich wydatkowanie". Oznacza "dostarczanie środków pieniężnych na coś, pokrywanie kosztów jakiegoś przedsięwzięcia, jakiejś działalności, udzielanie funduszów, opłacanie". Tym samym, fakt utraty statusu środków publicznych przekazywanych przez sektor finansów publicznych nie rozstrzyga o braku istnienia okoliczności określonej w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych

Urząd Zamówień Publicznych podkreśla jednocześnie, że bezspornym jest, iż zamówienia udzielane przez wspólnotę mieszkaniową finansowane są również przez gminę jako współwłaściciela nieruchomości, co na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych przesądza o obowiązku stosowania ustawy przez wspólnoty mieszkaniowe z udziałem gminy przekraczającym 50%.

Przeciwnicy powyższego stanowiska argumentują jednakże, iż spełniając przesłankę z art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych gmina musiałaby przekazać środki finansowe w celu opłacenia zamówienia udzielonego przez wspólnotę mieszkaniową, a nie jako zaliczka na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, gdzie od decyzji wspólnoty zależy, na co zostanie ona w przyszłości przeznaczona.

Podsumowując, warto również zwrócić uwagę, iż wspólnoty mieszkaniowe w licznych regionalnych programach operacyjnych są beneficjentami wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dotychczas, gdy wspólnoty decydowały się skorzystać z dofinansowania unijnego, były zobowiązane do stosowania przepisów p.z.p. na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo zamówień publicznych Jak jednak wyżej wskazano, przepis powyższy uchylono w drodze dużej nowelizacji ustawy. Jak wynika jednak z uzasadnienia do nowelizacji ustawy, wykreślenie powyższego przepisu nie ogranicza możliwości stawiania przez podmioty publiczne określonych wymagań co do zasad i sposobu, w jaki przekazywane środki mają być wydatkowane przez podmioty prywatne (głównie fundacje, stowarzyszenia, kościelne osoby prawne oraz przedsiębiorcy prywatni). Nadal jest bowiem możliwe stawianie wymagań dotyczących wydatkowania środków zgodnie z zadami przejrzystości, niedyskryminacji i równego traktowania potencjalnych wykonawców lub wprost umownego nałożenia obowiązku przeprowadzenia przetargu w rozumieniu kodeksu cywilnego. Powyższe możliwe jest dzięki dodaniu ust. 3 w art. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym podmioty zobligowane do stosowania ustawy, przyznając środki finansowe na dofinansowanie projektu, mogą uzależnić ich przyznanie od zastosowania przy ich wydatkowaniu zasad równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości. Celem powyższej zmiany jest przyśpieszenie oraz ułatwienie wydatkowania gównie funduszy unijnych, gdyż w przypadku niezachodzenia przesłanek zobowiązujących beneficjenta funduszy unijnych lub środków publicznych do stosowania ustawy na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 5 będzie mógł on stosować procedury uproszczone uwzględniające wyłącznie zasady przewidziane w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską, tj. równego traktowania, uczciwej konkurencji, transparentności, swobody świadczenia usług, prowadzenia działalności gospodarczej, przepływu towarów.

http://www.wspolnota.org.pl/artykul/398 ... zkaniowych

Podsumowując:
Obligatoryjnie wspólnota będzie musiała stosować ustawę Pzp, jeśli zostaną łącznie spełnione następujące przesłanki:

ponad 50 % wartości udzielanego zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a ustawy Pzp (np. jednostki sektora finansów publicznych);
wartość zamówienia jest równa lub przekracza tzw. progi unijne;
przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi.

ODPOWIEDZ