zamowienia dodatkowe

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
marcichy
Posty: 85
Rejestracja: 12 maja 2010, 12:24

Post autor: marcichy » 16 cze 2010, 11:16

witam,
trwa wykonanie robot budowlanych - remont domu jednorodzinnego (w postepowaniu byl projekt budowlany, przedmiary itd), podczas prac okazalo sie, ze dom prawie wogole nie ma law fundamentowych (kiedys to budowano, co?:) i co teraz robic?

remont przerwano, czy moge zastosowac art 67 ust. 1 pkt lit. b) ?

jesli zamowienie dodatkowe nie przekrocza progu 14.000 tys. Euro to ma zastosowanie PZP?
Ostatnio zmieniony 16 cze 2010, 11:22 przez marcichy, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 16 cze 2010, 11:25

Tutaj wchodzi w grę zamówienie dodatkowe, jeżeli wartość zamówienia nie przekroczy 14 000 euro nie jesteście zobowiązani do stosowania przesłanek zgodnie z ustawą Pzp, chodziarz są osoby które sądzą inaczej i spotkałem się także z innymi opiniami w tym temacie, a mianowicie stosowania ustawy na zamówienia dodatkowe nawet gdy ich wartość nie przekracza 14 000 euro.

marcichy
Posty: 85
Rejestracja: 12 maja 2010, 12:24

Post autor: marcichy » 16 cze 2010, 13:16

jeszcze slowko,
zamowienie podstawowe-remont domu (w tym nadbudowa pietra i nowy dach, zgodna z pozwoleniem na budowe) rozliczany jest ryczaltem, czy to jest problem by zastosowac zamowienie dodatkowe (bo spotykam sie z opiniami, ze jak ryczalt to nie mozna zamowien dodatkowych) - ale w moim przypadku remont nie mowil nic o wzmacnianiu lub odbudowaniu łat fundamentowych....a z drugiej strony jaki jest zakres pojecia, ze wykonawca ma przewidziec wszystko by wykonac prace. Jak mam zadac od wykonawcy remontu dachu jak okazalo sie, ze dom nie ma fundamentow. Czy mam zadac od niego rowniez wykonania fundamentow (choc wizja budynku dokonana przez "specjaliste" jasno mowi, ze lawy sa i to w dobrym stanie).

Troche to jest przegiecie, np. masz zalozyc nowe okna a tu dom peka na pol i mowia ci ze teraz masz odbudowac dom przed zalozeniem okien.
Ostatnio zmieniony 16 cze 2010, 13:17 przez marcichy, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 16 cze 2010, 14:09

Przy ryczałcie nie mogą wystąpić r. dodatkowe, natomiast mogą zamówienia dodatkowe a to dwie różne sprawy ;)

marcichy
Posty: 85
Rejestracja: 12 maja 2010, 12:24

Post autor: marcichy » 17 cze 2010, 7:18

wiec dla mnie nowosc jesli chodzi o udokumentowanie tego postepowania, bylbym wdzieczny za kilka rad.

czytalem cos o protokole koniecznosci - czy inspktro nadzoru, wykonawca i zamawiajacy musza cos takiego sporzadzić w tym przyopadku jako podstawa do wszczecia postepowania z wolnej reki, czy moze inny dokument?

a pozniej juz tylko zaprosic wykonawce na negocjacja i tu znow pytanie - rozumiem, ze tez musze wyslac wykonawcy wszytskie dokumenty z rozporzadzenia dla prac gdzie nie jest wymagane pozwolenie na budowe tj.:
1. plany,rysunki ....
2. przedmiar robot (przy wolnej rece, to nie jest obowiazkowe i ryczalcie)
3. projekty, pozwonenia...
4. specyfikacje techniczna wykonania i odbioru prac bbudowlanych

dziekuje za pomoc
Ostatnio zmieniony 17 cze 2010, 7:24 przez marcichy, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 17 cze 2010, 7:45

Uważam że zawsze potrzebny jest protokół konieczności przedstawiony i podpisany przez inspektora nadzoru oraz Wykonawcę.
udzielenie zamówienia dodatkowego musi pozostawać w ścisłym związku z wykonaniem zamówienia podstawowego, wyrażającym się w tym, że wykonanie zamówień dodatkowych jest warunkiem koniecznym prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, tzn. bez uprzedniego zrealizowania zamówienia dodatkowego nie jest możliwe prawidłowe zrealizowanie (zakończenie) zamówienia podstawowego. Zamówienie dodatkowe może być więc zrealizowane tylko w trakcie wykonywania zamówienia podstawowego. Chodzi tu przede wszystkim o zależność organizacyjną, która powoduje, że późniejsze wykonanie zamówienia dodatkowego byłoby niemożliwe lub niecelowe. Nie będziemy więc mieli do czynienia z zamówieniem dodatkowym, jeżeli zamówienie podstawowe zostanie wcześniej zrealizowane.
Udzielenie zatem „dodatkowego” zamówienia po upływie terminu wykonania/zakończenia zamówienia podstawowego wskazuje, iż przedmiotowe zamówienie nie stanowi zamówienia niezbędnego do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego. Tym samym w takich okolicznościach brak jest przesłanki uzasadniającej udzielenie zamówienia dodatkowego, o którym mowa w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zamówienie udzielane po zakończeniu realizacji zamówienia podstawowego, jest nowym zamówieniem, w odniesieniu do którego zamawiający powinien dokonać wyboru trybu udzielenia zamówienia z uwzględnieniem m. in. przepisu art. 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem podstawowymi trybami udzielania zamówienia są przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki, zapytania o cenę albo licytacji elektronicznej tylko w przypadkach określonych w ustawie.
Jednocześnie należy podkreślić, iż konieczność wykonania zamówień dodatkowych jest podyktowana okolicznościami, których nie można było przewidzieć, a więc takimi okolicznościami, których zamawiający nawet przy dołożeniu należytej staranności nie mógł przewidzieć na etapie przygotowywania specyfikacji istotnych warunków zamówienia podstawowego. Artykuł 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych nie może znaleźć zastosowania wówczas, gdy potrzeba udzielenia zamówień dodatkowych jest wynikiem zaniedbań, czy też braku staranności zamawiającego popełnionych na etapie zamówienia podstawowego. W uzasadnieniu do wyroku z dnia 22 marca 2000 r. (sygn. akt II SA 2169/99) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że nie jest zamówieniem dodatkowym zamówienie, które należy udzielić na skutek źle przeprowadzonego przez zamawiającego procesu inwestycyjnego.
Z uwagi na to, iż zamówienia dodatkowego nie można wcześniej, tzn. przed udzieleniem zamówienia podstawowego przewidzieć, należy stwierdzić, iż ze swej natury zamówienia dodatkowe nie mogą być objęte zamówieniem podstawowym opisanym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Tym samym nie mogą to być świadczenia, do których wykonania na rzecz zamawiającego wykonawca zobowiązał się w ramach zamówienia podstawowego. Nie ma natomiast żadnych przeszkód, aby przedmiot zamówienia dodatkowego stanowiły nieprzewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia podstawowego, usługi lub roboty budowlane tego samego bądź innego rodzaju niż zamówienie podstawowe.

marcichy
Posty: 85
Rejestracja: 12 maja 2010, 12:24

Post autor: marcichy » 17 cze 2010, 7:59

dzieki wielkie!!

zastanawiam sie jeszcze co w zakresie dokumentow jakie mam zalaczyc wykonawcy do zaproszenia do negocjacji - czy caly pakiet z rozporzadzenia? moim zdaniem tak, ale w przypadku gdy trzeba uzyskac pozwolenie na budowe to moze byc problem....warto w umowie o zamowienie przewidziec zmiane terminu wykonania zamowienia gdy wystapia okolicznosci do udzielenia zamowienia dodatkowego. w innym przypadku co robic jak zamowienie podstawowe nie mozna wykonywac bo..trzeba najpierw wykonac zamowienie dodatkowe.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 17 cze 2010, 8:21

Art 68
"....... informacje niezbędne do przeprowadzenia postępowania....... ."

ODPOWIEDZ