Zrealizowane zamówienie a drobne różnice z SIWZ

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
Bogdan.Kotecki
Posty: 97
Rejestracja: 07 maja 2010, 17:25

Post autor: Bogdan.Kotecki » 07 maja 2010, 17:55

Witam
Prośba o poradę. Czy w poniższej sytuacji została naruszona ustawa PZP w oparciu art. 89 ust. 1 pkt 2 tj.: Złożona oferta nie spełnia wymogów SIWZ?

1) Zamawiający X w trybie przetargu zapytania o cenę, wyłonił wykonawcę na wykonanie, zgodnie z SIWZ - gadżetów promocyjnych jak:
- kubki -100 szt.,
- długopisy w kolorach A,B,C - 100 szt.,
- naklejki w kształtach A,B,C - 100 szt..

Wpłynęły 2 oferty, w których Wykonawcy podali cenę tylko za wykonanie ilości dla każdego rodzaju z ww. gadżetów, bez rozróżnienia na kolor czy kształt.

2) Po podpisaniu umowy, Zamawiający zmodyfikował (telefonicznie/mailowo, bez ankesu) nieco zamówienie, które nie miało wpływu na cenę. Zmodyfikowane zamówienie:
- kubki - 100 szt.
- długopisy w kolorach B,C,H - 100 szt.
- naklejki w kształtach A,B - 100 szt.
A więc zmienił 1/3 kolorów długopisów i wycofał jedną z naklejek nie pomniejszając ich ilości.

Czy zrealizowane zamówienie można podważyć? Czy istnieje przewidziana kara w taryfikatorze?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 07 maja 2010, 19:43

"Artykuł 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zakazuje dokonywania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której jako zamawiający przewidziałeś możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określiłeś warunki takiej zmiany, tj. również szczegółowy opis przewidywanej zmiany treści umowy i zakres zmiany.
Skoro nie przewidziałeś możliwości zmiany umowy ani w ogłoszeniu, ani w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również nie określiłeś warunków takiej zmiany, to mając na względzie art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych nie możesz zmodyfikować zapisów zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonałeś wyboru wykonawcy. Ustawa przewiduje sankcję nieważności zmiany umowy z naruszeniem zasad określonych w art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieważność zmiany nie pociąga jednak za sobą nieważności samej umowy podstawowej obowiązującej strony sprzed dokonania nieważnej czynności.
Wydaje się, że zabronione są jedynie takie zmiany umowy, które odnoszą się do treści oferty. Za dopuszczalne uznać należy zmiany zawartej umowy dokonywane w pozostałym zakresie, czyli niedotyczące treści oferty."

Bogdan.Kotecki
Posty: 97
Rejestracja: 07 maja 2010, 17:25

Post autor: Bogdan.Kotecki » 07 maja 2010, 20:32

Nawet jeśli zmiany te nie miały wpływu na cenę to umowę należy unieważnić? Czy są jakieś sankcje wg taryfikatora?
Ostatnio zmieniony 07 maja 2010, 20:33 przez Bogdan.Kotecki, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 08 maja 2010, 8:26

A czy te zmiany są ujawniane?, przecież zawsze można porozumieć się z Wykonawcą i zastąpić jeden kolor drugim lub inne drobne szczegóły, poza tym jak dla mnie nie jest to powód do unieważnienia umowy.

Bogdan.Kotecki
Posty: 97
Rejestracja: 07 maja 2010, 17:25

Post autor: Bogdan.Kotecki » 08 maja 2010, 10:39

Gdzieś czytałem, że "sytuacja może dotyczyć zmiany przedmiotu zamówienia, jeżeli jest to na korzyść zamawiającego i zaszły okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy." Poniekąd jest to taka sytuacja, gdyż po wykonaniu pierwszych długopisów, okazało się że w tym kolorze nadruk jest niewidoczny i zmieniono kolor na jaśniejszy.
Hmm tylko jak to z punktu prawnego zrobić, żeby nie zaczepić o art. 144 ust. 1 PZP.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 08 maja 2010, 12:40

http://www.rp.pl/artykul/244005_Komplik ... nego_.html
Nie znam dokładnie sprawy, więc ciężko też nieraz radzić, lecz po tym co piszesz można spokojnie zmienić zakres, trzeba było tak od razu, tak że spokojnie i do dzieła :))))

Bogdan.Kotecki
Posty: 97
Rejestracja: 07 maja 2010, 17:25

Post autor: Bogdan.Kotecki » 11 cze 2010, 14:33

UWAGA, sprawa jeszcze nie rozwiązana, a więc dla uściślenia, małe podsumowanie:

Art. 144. 1. brzmi: "Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany."

Zamawiający, zmienił przedmiot zamówienia poprzez aneks, zawarty na podstawie takiego zapisu w SIWZ:

"Zamawiający przewiduje możliwość zmiany umowy wyłącznie w przypadku gdy konieczność wprowadzenia takich zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego."

Czy dla Was to są warunki zmiany? Czy istnieje jakieś orzecznictwo w podobnej sprawie?
Ostatnio zmieniony 11 cze 2010, 14:33 przez Bogdan.Kotecki, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ