siwz

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
marcichy
Posty: 85
Rejestracja: 12 maja 2010, 12:24

Post autor: marcichy » 12 maja 2010, 12:26

wiatm od niedawna przeszedlem ze strony wykonawcow na strone zamawiajacego i brakuje mi troche wiedzy, wiec prosze o pomoc

chcialem uproscic siwz i tak, w PN - roboty bud. ponizej progow, zadalem tylko
1. odpisu z rejestru
2. oswiadczeia z art 22
3. oswiadczenia z art 24
4. wykaz robot + referencje
5. podpisany/zaakceptowanego przedmiaru robotu

Nie zadam kosztorysu ofertowego a 10/10 wykonawcow go sklada.

kryterium: cena ryczaltowala brutto

Mam problem, bo wykonawcy nie skladaja podpisanego przedmiaru robot lecz kosztorys inwwestorski, (pewnie nie dlugo przestane zadac podpisanego przedmiaru - bo to chyba jak z umowa, tzn. akceptyuje siwz to nawet jak nie zalacze to i tak mi nic nie zrobia)

1. co zrobic jak zalaczony kosztorys zawiera bledy (pominiete pozycje z przedmiaru), ale ja wcale go nie chcialem, a zaakceptowany przedmiar nie zlaczony
2. co zrobic jak zalaczony kosztorys zawiera bledy (pominiete pozycje z przedmiaru), ale ja wcale go nie chcialem, a zaakceptowany przedmiar zostal zlaczony

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 12 maja 2010, 12:42

Wszystko zależy od tego jakie były zapisy w SIWZ odnośnie sposobu obliczenia ceny, jeżeli jest to ryczałt i są błędy w kosztorysie ofertowym nie ma to większego znaczenia tym bardziej jeżeli kosztorysy nie były wymagane Wykonawca akceptuje wszelkie postanowienia SIWZ a zatem również załączone przedmiary oraz projekt i zgodnie z tym od A do Z ma wykonać zadanie, gorzej w przypadku rozliczenia kosztorysowego ale to dłuższy temat, zastanawiam się po co taki warunek jak zaakceptowany przedmiar! kompletna głupota!, można np. zastosować taki zapis:
Z uwagi na ryczałtową formę wynagrodzenia, przedmiary robót stanowią dokument pomocniczy do wyceny oferty. Podstawą wyceny oferty jest dokumentacja techniczna opracowana dla modernizacji parku miejskiego w Gorzowie Śląskim, oraz dokonana wizja lokalna na placu budowy. Cena oferty musi obejmować koszty wykonania robót bezpośrednio wynikających z dokumentacji technicznej, wizji lokalnej oraz inne koszty konieczne do poniesienia celem terminowej i prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia.

mateusz555
Posty: 1
Rejestracja: 12 maja 2010, 12:35

Post autor: mateusz555 » 12 maja 2010, 13:31

Zamawiający naruszył art. 29 ust. 3 ustawy Pzp w związku z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp, poprzez wskazanie w dokumentacji projektowej służącej do opisu przedmiotu zamówienia, znaków towarowych oraz ich pochodzenia nie dopuszczając możliwości składania rozwiązań równoważnych, tj.:
1) „na skrzyżowaniach projektowanej kanalizacji z kablami telekomunikacyjnymi i energetycznymi należy zamontować na nich dwudzielne rury ochronne AROT A-110 PS”
2) „zbiorniki przepompowni będą wentylowane poprzez układ wentylacji grawitacyjnej – typu Instalcompakt, jako dostawcy urządzenia”
3) „przepompownie wyposażone będą w pompy firmy KSB w celu …”
4) „montaż wentylatora mechanicznego (DOSPEL WOS/T Ø 400)” itd.
Zamawiający wyjaśnił, że w STWiORB zapisano: „Wszystkie Materiały stosowane przez Wykonawcę przy wykonywaniu Robót winny: – być zgodne z materiałami ujętymi w Dokumentacji Projektowej, – odpowiadać wymaganiom jakościowym Polskich Norm i przepisów wymienionych w niniejszych Specyfikacjach Technicznych i w Dokumentacji Projektowej oraz innych nie wymienionych, ale obowiązujących norm i przepisów, – być dopuszczone do obrotu i stosowania zgodnie z obowiązującym prawem (w tym w szczególności Prawem budowlanym i Ustawą z dnia 16.04.2004 o wyrobach budowlanych) i posiadać wymagane prawem deklaracje lub certyfikaty zgodności i oznakowanie, – być nowe i nieużywane. Wykonawca jest zobowiązany do zbierania dokumentacji dostaw w postaci atestów, świadectw jakości, specyfikacji, paszportów, kart gwarancyjnych, rysunków montażowych itp. Wykonawca ponosi odpowiedzialność za spełnienie wymagań ilościowych i jakościowych materiałów dostarczanych na plac budowy oraz za ich właściwe składowanie
i wbudowanie” oraz, że „Jeśli wykonawca zamierza użyć w jakimś szczególnym przypadku materiały lub urządzenia zamienne, inne niż przewidziane w projekcie wykonawczym lub szczegółowych specyfikacjach technicznych, poinformuje o takim zamiarze przynajmniej zarządzającego realizacją umowy na 3 tygodnie przed ich użyciem lub wcześniej, jeśli wymagane jest badanie materiału lub urządzenia przez zarządzającego realizacją umowy. Wybrany i zatwierdzony zamienny typ materiału lub urządzenia nie może być zmieniany w terminie późniejszym bez akceptacji zarządzającego realizacją umowy” a także „Gdziekolwiek w dokumentach kontraktowych powołane są konkretne normy i przepisy, które spełniać mają materiały, sprzęt i inne towary oraz wykonane i zbadane roboty, będą obowiązywać postanowienia najnowszego wydania lub poprawionego wydania powołanych norm i przepisów o ile w warunkach kontraktu nie postanowiono inaczej. W przypadku gdy powołane normy i przepisy są państwowe lub odnoszą się do konkretnego kraju lub regionu, mogą być również stosowane inne odpowiednie normy zapewniające równy lub wyższy poziom wykonania niż powołane normy lub przepisy, pod warunkiem ich sprawdzenia i pisemnego zatwierdzenia przez Inżyniera. Różnice pomiędzy powołanymi normami a ich proponowanymi zamiennikami muszą być dokładnie opisane przez Wykonawcę i przedłożone Inżynierowi co najmniej na 28 dni przed datę oczekiwanego przez Wykonawcę zatwierdzenia ich przez Inżyniera. W przypadku, kiedy inżynier stwierdzi, że zaproponowane zmiany nie zapewniają zasadniczo równego lub wyższego poziomu wykonania, Wykonawca zastosuje się do norm powołanych w dokumentach”. Zdaniem zamawiającego takie zapisy uprawiały go do stosowania rozwiązań równoważnych. Zamawiający nigdzie również nie określił zakresu dopuszczalnej równoważności ofert. Takie naruszenie skutkuje korektą finansową w wysokości 25% kwoty umowy (25 mln). Czy nakładać korektę? Co sądzicie o moim przypadku? Czy któryś kontrolujący spotkał się z podobną sytuacją? Proszę o opinie Pozdrawiam.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 13 maja 2010, 7:56

Jest to zapewne naruszenie, gdyż należy zawsze dopuścić równoważność oraz opisać co zamawiający rozumie pod pojęciem równoważności danego produktu.
Nie uwzględniając w opisie przedmiotu zamówienia słów „lub równoważne”, gdy używa się znaków towarowych, patentów albo pochodzenia, jest naruszeniem zasady uczciwej konkurencji (art. 29 ust. 2 i 3 oraz art. 7 ust. 1 ustawy Pzp). Potwierdza to orzecznictwo ETS.

ODPOWIEDZ