Sprzedaż srodków trwałych przez Gminę

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
magdap
Posty: 1
Rejestracja: 18 sty 2006, 12:49

Post autor: magdap » 18 sty 2006, 13:48

Czy ktoś może mi podpowiedzieć, czy jest jakaś ustawa, która reguluje zbywanie środków trwałych przez Gminę? Chodzi mi o taki specyficzny środek trwały - sieć gazowa na terenie gminy. Czy gmina ma obowiązek ogłosić przetarg? - w końcu niewiele jest firm, które stać na kupno sieci gazowych, ich eksploatację oraz dostawę gazu, nie mówiąc już o posiadaniu koncesji na dystrybucję gazu.
Będę wdzięczna za wskazówki

PiotrW
Posty: 2197
Rejestracja: 21 sie 2006, 12:58

Post autor: PiotrW » 02 paź 2006, 22:00

Sieć gazowa w gminie rzeczywiście jest specyficznym środkiem trwałym i ciężko sobie wyobrazić rynek handlu sieciami gazowymi. Zgodnie z art. 49 Kodeksu cywilnego „urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania wody, pary, gazu, prądu elektrycznego oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych gruntu lub budynku, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa lub zakładu.” Sieć gazowa zazwyczaj biegnie w ziemi stąd gdyby nie ten wyjątek mogłaby być częścią składową i własnością każdorazowego właściciela nieruchomości. Zazwyczaj operatorem sieci jest jakiś zakład gazowniczy i to on będzie wobec tego właścicielem sieci. Samą sieć więc byłoby trudno zbyć, jeśli już to raczej z całym zakładem gazowniczym. Oczywiście aktualne pozostaje pytanie, kto mógłby to nabyć? Może jakiś inny zakład gazowniczy w obliczu bankructwa gminnego zakładu? To ciekawy przypadek, jednakże przydatne byłyby jakieś szczegóły tej sytuacji dla lepszej oceny możliwości zbycia.

ODPOWIEDZ