Polisa ubezpieczeniowa

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
Urzędnik1
Posty: 112
Rejestracja: 16 wrz 2008, 12:40

Post autor: Urzędnik1 » 11 sty 2012, 11:22

W przetargu nieograniczonym w SIWZ umieściłem zapis, że Wykonawca potwierdzając warunki udziału w postępowaniu powinien załączyć do oferty opłaconą polisę, a w przypadku jej braku innego dokumentu, potwierdzającego, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na czas nie nie krótszy niż termin wykonania przedmiotu zamówienia.
Jeden z oferentów załączył polisę z terminem ważności nie na cały termin wykonania zamówienia. Czy mogę na zasadzie art. 26 pkt. 3 wezwać go do złożenia nowej ponieważ ta jest błędna ? Czy ofertę wykluczyć ?

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 11 sty 2012, 11:36

Wyrok KIO z dnia 18 marca 2011 r., sygn. akt KIO 467/11:
"Polisa jest dokumentem żądanym przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wyłącznie na potwierdzenie spełniania opisanego przez zamawiającego warunku udziału w postępowaniu, a mianowicie znajdowania się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia (art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp). Tak więc ubezpieczenie wynikające z polisy jakie wykonawca zobowiązany jest przedstawić na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu nie musi być tożsame z ubezpieczeniem jakie będzie wykonawca posiadał w momencie wykonywania zamówienia. Żądanie przedłożenia polisy jest bowiem ograniczone do posiadania ubezpieczenia aktualnego na dzień składnia oferty.Natomiast polisa obejmująca cały okres wykonywania zamówienia może być żądana, a tym samym obejmująca cały przedmiot realizowanego zamówienia, dopiero po dokonaniu wyboru wykonawcy, który będzie to zamówienie wykonywał. Oznacza to więc, iż polisa składana na tym etapie postępowania, a więc na etapie oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu, ma na celu tylko i wyłącznie ocenę sytuacji ekonomicznej i finansowej potencjalnego wykonawcy (uzyskanie wiedzy o jego sytuacji ekonomicznej i finansowej), a nie ubezpieczenie przedmiotu zamówienia, aby Zamawiający mógł oczekiwać wykonania zamówienia przez wykonawcę z należytą starannością."
Ostatnio zmieniony 11 sty 2012, 11:38 przez efigy007, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 11 sty 2012, 12:37

polisa ma być ważna na TSO, a nie na termin wykonania zamówienia, wyrok powyższy to potwierdza oczywiście :)

Urzędnik1
Posty: 112
Rejestracja: 16 wrz 2008, 12:40

Post autor: Urzędnik1 » 11 sty 2012, 12:49

Więc co mam zrobić w tej sytuacji ? Uznać warunek za spełniony mimo zapisu w SIWZ ?

efigy007
Posty: 767
Rejestracja: 11 maja 2011, 10:47

Post autor: efigy007 » 11 sty 2012, 12:56

odp na pytanie w przytoczonym wyroku :)
zostawiłbym to w spokoju

Urzędnik1
Posty: 112
Rejestracja: 16 wrz 2008, 12:40

Post autor: Urzędnik1 » 11 sty 2012, 13:33

Muszę coś zdecydować ponieważ zamówienie to będzie kontrolowane przez RIO. Co w tej sytuacji robić, jak się wytłumacz z tej sytuacji ?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 11 sty 2012, 13:34

Urzędnik1 pisze:Więc co mam zrobić w tej sytuacji ? Uznać warunek za spełniony mimo zapisu w SIWZ ?
Warunek został postawiony nieprawidłowo, a wykonawca go spełnia.

ODPOWIEDZ