Wykonawca po podpisaniu umowy tworzy konsorcjum
Witam
Może ktoś z was miał taki przypadek.
Odbył się przetarg, umowa podpisana i realizowana (dostawy) aż tu nagle wykonawca przesyła pismo, że zaszły u niego zmiany organizacyjne i tworzy konsorcjum, którego będzie liderem.
Czy my jako Zamawiający możemy/powinniśmy wyrazić zgodę i podpisać porozumienie w tej sprawie (o to prosi wykonawca)?
Nasz radca jeszcze się nie wypowiedział.
Może ktoś z was miał taki przypadek.
Odbył się przetarg, umowa podpisana i realizowana (dostawy) aż tu nagle wykonawca przesyła pismo, że zaszły u niego zmiany organizacyjne i tworzy konsorcjum, którego będzie liderem.
Czy my jako Zamawiający możemy/powinniśmy wyrazić zgodę i podpisać porozumienie w tej sprawie (o to prosi wykonawca)?
Nasz radca jeszcze się nie wypowiedział.
oj oj, chyba znam ta firmę, zaczyna sie na F.....
myśmy sie nie zgodzili na porozumienie,
krótki wycinek z naszego pisma:
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy PZP, zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Brzmienie ww. artykułu wskazuje, iż udzielanie zamówienia publicznego może nastąpić wyłącznie wykonawcy wybranemu w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może zostać zawarta z innym podmiotem niż wykonawca wybrany w odpowiedniej procedurze uregulowanej w przepisach ustawy PZP. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż art. 7 ust. 3 ustawy PZP nie odnosi się wyłącznie do etapu zawierania umowy, ale także następującego po tym zdarzeniu wykonania umowy oraz ewentualnych jej zmian, zwłaszcza w zakresie podmiotu zobowiązanego do jej wykonania. Podmiotowe przekształcenie umowy, dokonywane w celu zmiany podmiotu zobowiązanego do wykonania zamówienia publicznego, będzie stanowić naruszenie zasad udzielania zamówień. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zmiana wykonawcy po udzieleniu zamówienia, prowadzi do obejścia art. 7 ust. 3 ustawy PZP, zgodnie z którym zamówienia publicznego udziela się wyłącznie wykonawcy zweryfikowanemu
i wybranemu w wyniku przeprowadzenia postępowania uregulowanego przepisami tej ustawy.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13.01.2004 r. (sygn. akt V CK 97/03) stwierdził, iż niedopuszczalna jest zmiana podmiotowa umowy zawartej w następstwie przetargu, umożliwiająca przejęcie zamówienia publicznego
myśmy sie nie zgodzili na porozumienie,
krótki wycinek z naszego pisma:
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy PZP, zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Brzmienie ww. artykułu wskazuje, iż udzielanie zamówienia publicznego może nastąpić wyłącznie wykonawcy wybranemu w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Tym samym umowa w sprawie zamówienia publicznego nie może zostać zawarta z innym podmiotem niż wykonawca wybrany w odpowiedniej procedurze uregulowanej w przepisach ustawy PZP. Jednocześnie należy zaznaczyć, iż art. 7 ust. 3 ustawy PZP nie odnosi się wyłącznie do etapu zawierania umowy, ale także następującego po tym zdarzeniu wykonania umowy oraz ewentualnych jej zmian, zwłaszcza w zakresie podmiotu zobowiązanego do jej wykonania. Podmiotowe przekształcenie umowy, dokonywane w celu zmiany podmiotu zobowiązanego do wykonania zamówienia publicznego, będzie stanowić naruszenie zasad udzielania zamówień. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zmiana wykonawcy po udzieleniu zamówienia, prowadzi do obejścia art. 7 ust. 3 ustawy PZP, zgodnie z którym zamówienia publicznego udziela się wyłącznie wykonawcy zweryfikowanemu
i wybranemu w wyniku przeprowadzenia postępowania uregulowanego przepisami tej ustawy.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13.01.2004 r. (sygn. akt V CK 97/03) stwierdził, iż niedopuszczalna jest zmiana podmiotowa umowy zawartej w następstwie przetargu, umożliwiająca przejęcie zamówienia publicznego