Stosowanie ustawy, łączenie zamówień?

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
nick
Posty: 12
Rejestracja: 09 cze 2011, 16:12

Post autor: nick » 27 lis 2011, 23:59

Witam,
na rok 2011 zostały zaplanowane 3 roboty budowlane w budynku urzędu. W planie zamówień publicznych został przewidziany dla nich tryb przetargu nieograniczonego, choć nie trzeba było tego robić w ten sposób, bo wszystkie roboty były z oddzielnych branż i poszczególne roboty nie przekraczały 14 tys Euro. No ale my to sumowaliśmy (po zsumowaniu te 3 roboty już przekraczały 14 tys Euro) i zastosowaliśmy przetarg nieograniczony. Tu nie widzę problemu, bo mogliśmy zastosować przetarg nieograniczony, choć tak na prawdę nie musieliśmy, skoro to są roboty z odrębnych branż i pojedynczo nie przekraczają 14 tys Euro. Zgadza się?

W związku z tym, teraz moje pytanie. Końcówka roku i pojawiły się oszczędności, drobna suma kilku tys zł, które mają być przeznaczone na kolejną małą robotę budowlaną w urzędzie, ale też z zupełnie innej branży niż pozostałe powyższe trzy, które były robione w przetargu nieograniczonym. Czy skoro, robiliśmy te wcześniejsze roboty w przetargu nieograniczonym, to teraz też powinniśmy zastosować ten tryb, choć jest to kwota kilku tys zł i zupełnie inna branża? Czy skoro robiliśmy przetarg nieograniczony na te trzy wcześniejsze roboty i je sumowaliśmy , to teraz tą kolejną robotę też powinniśmy dodać do tych trzech wcześniejszych i zastosować taki sam tryb?
No bo skoro, wcześniej zastosowaliśmy przetarg nieograniczony, choć nie musieliśmy (3 roboty - inne branże - odrębnie nie przekraczają 14 tys Euro, z tym się zgodzicie, że nie musieliśmy stosować ustawy, ze względu na roboty z innych branż, nie sumować tego?) , to czy teraz musimy się tego dalej trzymać i skoro stosowaliśmy przetarg nieograniczony, to czy teraz też go stosować?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 28 lis 2011, 7:11

nick pisze:to czy teraz musimy się tego dalej trzymać i skoro stosowaliśmy przetarg nieograniczony, to czy teraz też go stosować?
Nie musicie, skąd takie założenia?

nick
Posty: 12
Rejestracja: 09 cze 2011, 16:12

Post autor: nick » 06 gru 2011, 19:48

No skoro to są roboty budowlane w tym samym budynku, to nie należy ich dodać do tych pozostałych co zostały już w tym roku zrealizowane ?

Jak to zrobimy z pominięciem ustawy to nikt nie zarzuci nam dzielenia zamówienia? Ja osobiście uważam, że nie, ale inni niekoniecznie..., więc może macie jakieś opinie, orzeczenia, komentarze itp. potwierdzające, że nie byłoby to dzielenia zamówienia ?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 06 gru 2011, 20:43

Sprawa jest prosta, jeżeli są to nowe środki nieplanowane traktujecie zamówienie jako nowe, niezależnie od poprzedniego, natomiast poprzednie przeprowadziliście prawidłowo przeprowadzając PN, inaczej być nie mogła, tzn. podział bez stosowania ustawy.

nick
Posty: 12
Rejestracja: 09 cze 2011, 16:12

Post autor: nick » 06 gru 2011, 21:58

Do mnie przemawia Pana argumentacja, tylko z czego wynika to, że jak są nowe środki to należy traktować zamówienie jako odrębne i nie łączyć go z poprzednimi tego samego rodzaju?

Poniżej opinia UZP, która po częsci odpowiada na moje pytanie, ale jak macie jakieś inne podobne opinie, komentarze, artykuły to proszę o podanie.
Szacowanie wartości zamówień a plany zamawiającego dotyczące udzielania zamówień.


Jeżeli zamawiający jest w stanie w sposób obiektywny z góry określić zakres udzielanego zamówienia na dany rok lub na okres, który obejmuje sporządzany plan rzeczowo-finansowy, szacowanie wartości takiego zamówienia powinno zostać dokonane zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy, czyli z zastosowaniem całkowitego szacunkowego wynagrodzenia wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (VAT) jako podstawy, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością. W sytuacji uzasadnionej względami organizacyjnymi, technicznymi lub gospodarczymi, związanymi ze specyfiką działalności zamawiającego i dokonywanych przez niego zamówień, lub jeżeli podział nie prowadzi do obniżenia wartości poszczególnych zamówień poniżej ustawowych wartości progowych, czyli nie prowadzi do odstąpienia od właściwej dla zamówienia procedury, zamawiający uprawniony jest do skorzystania z przewidzianej w art. 32 ust. 4 ustawy możliwości udzielania zamówienia w częściach. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 32 ust. 4 ustawy jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części. Zamawiający powinien w takim przypadku zsumować wartości wszystkich zamówień udzielanych w częściach. Jeżeli tak obliczona całkowita wartość zamówienia będzie przekraczała wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14.000 euro, zamawiający zobowiązany będzie stosować określone procedury ustawy mimo, iż wartość poszczególnych części zamówienia nie będzie przekraczała równowartości kwoty określonej w art. 4 pkt 8 ustawy.

Jednocześnie podkreślić należy, iż zamawiający przy planowaniu udzielenia jakiegokolwiek zamówienia powinien brać pod uwagę dyspozycję art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Z punktu widzenia tego przepisu o ewentualnym zamiarze podziału zamówienia na części powinno się wypowiadać z uwzględnieniem wiedzy zamawiającego na temat zamówienia (jego zakresu i przedmiotu) w okresie przygotowania postępowania w sprawie jego udzielenia. Jeżeli zamawiający nie udzielił całości lub części planowanego zamówienia, a pojawi się konieczność udzielenia podobnego nieplanowanego zamówienia nie można wskazać uzasadnienia dla traktowania go jako odrębnego. Zamawiający w momencie wszczynania postępowania w celu udzielenia zamówień planowanych wie już o zamówieniu nieplanowanym dotyczącym tego samego przedmiotu. Powinien więc uwzględnić je w ramach przygotowywanych postępowań, a jego wartość zsumować z wartością wszystkich nieudzielonych zamówień. Niedopuszczalnym w świetle art. 32 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych podziałem zamówienia na części jest traktowanie jako odrębnych dwóch zamówień dotyczących tego samego przedmiotu zamówienia, nieprzewidywanych w momencie przyjęcia planu rzeczowo-finansowego, jeżeli o obydwu zamawiający dysponuje wiedzą w chwili przygotowywania postępowania w celu udzielenia któregokolwiek z nich.

Z kolei brak możliwości przewidzenia i zaplanowania z góry zamówień powoduje, iż zamawiający nie jest w stanie udzielić ich po przeprowadzeniu jednej procedury (nie zna przedmiotu i zakresu zamówienia). Poszczególne więc zamówienia nieprzewidywalne, których konieczność udzielenia pojawi się już po udzieleniu zamówień tego samego rodzaju w trakcie roku lub innego okresu, na który sporządzony został plan rzeczowo-finansowy, powinny być traktowane jako zamówienia odrębne, których wartość należy ustalać właściwie do ich zakresu. Szacowanie wartości każdego zamówienia również w takim przypadku będzie następowało zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy. Obowiązek stosowania przepisów ustawy będzie powstawał dla zamawiającego wyłącznie w sytuacji, jeżeli wartość konkretnego zamówienia przekroczy wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro (art. 4 pkt 8 ustawy).

Ponadto zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 ustawy, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. Jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia. Natomiast, jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpi zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane już ustalenie wartości zamówienia, zamawiający zobowiązany jest do dokonania zamiany (czyli ponownego obliczenia) wartości zamówienia jeszcze przed wszczęciem postępowania. Za okoliczności mające wpływ na dokonane ustalenie wartości zamówienia należy uznać wszelkie okoliczności wynikające ze zmiany stanu faktycznego, np. zmiana cen, jak i prawnego, np. konieczność uwzględnienia nowych rozwiązań w przedmiocie zamówienia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż ustalenie szacunkowej wartości zamówienia jest czym innym niż sporządzenie planu rzeczowo-finansowego. Ustalenie szacunkowej wartości zamówienia dokonywane jest w momencie, kiedy zamawiający jest w stanie oszacować wartość przedmiotu zamówienia z należytą starannością na podstawie określonego już opisu przedmiotu zamówienia, dokonanego z reguły na podstawie sporządzonego na dany okres planu rzeczowo-finansowego (planu przewidywanych zadań i wydatków na ich pokrycie) ale również z uwzględnieniem wszystkich innych okoliczności, które zaistniały po jego sporządzeniu (np. zwiększenia środków służących do udzielenia określonych zamówień albo niespodziewanej wcześniej konieczności zwiększenia zakresu udzielanych zamówień), a które mają znaczenie dla opisu i oszacowania wartości udzielanego zamówienia. Ustawa Prawo zamówień publicznych nie reguluje natomiast zasad oraz minimalnego czy maksymalnego okresu, na jaki dany podmiot zobowiązany jest sporządzić plan rzeczowo-finansowy.


http://www.uzp.gov.pl/cmsws/page/?D;669 ... ien._.html

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 06 gru 2011, 22:50

Z czego wynika, z opinii i własnego doświadczenia w Pzp, jak znajdę konkretny art, do wrzucę, jednak powyższy wyjaśnia, czyż nie?

ODPOWIEDZ