umowa

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
agatamina
Posty: 30
Rejestracja: 02 lut 2011, 10:26

Post autor: agatamina » 22 lip 2011, 9:32

Witam:) mam takie może niektórym widać się dziwne i banalne pytanko odnośnie terminu realizacji zamówienia i umowy. We wzorze umowy i w SIWZ Zamawiający wpisał jak sie okazuje zbyt krótki termin realizacji zamówienia. Umowa jeszcze nie jest podpisana. Wykonawca w ofercie wpisał dłuższy termin realizacji zamówienia niż przewidział Zamawiający. Z tym terminem zgadza się Zamawiający. I teraz pytanko: czy Zamawiający może w umowie wpisać ten dłuższy termin realizacji? czy należy może podpisać umowę z takim terminem jaki był specyfikacji i potem zrobić aneks do umowy? W specyfikacji Zamawiający zaznaczył, ze termin realizacji zamówienia może ulec zmianie ze względu przedłużającej sie procedury przetargowej (pierwszy przetarg na ten sam przedmiot został unieważniony) czy nie sprzyjających warunków atmosferycznych.
pozdrawiam:)

pawellllek
Posty: 309
Rejestracja: 10 kwie 2008, 12:36

Post autor: pawellllek » 22 lip 2011, 9:50

Trochę nie za bardzo jest tn tok rozumowania. Akurat termin wykonania jest jedną z krytycznych zmiennych, zmiennych które wręcz decydują o tym czy dany wykonawca weźmie udział w postępowaniu czy też nie. Zmiana terminu wykonania, na takich zasadach jak piszesz jet niedopuszczalna. Co więcej, jeśli w SIWZ był termin X a wykonawca w ofercie zaproponował termin Y to w najlepszym wypadku zamawiający powinien dokonac poprawki tej niezgodności a w konsekwencji, ewentualnego sprzeciwu taką ofertę odrzucić. (co do sposobu postępowania tutaj przed odrzuceniem można dyskutować). Oferta taka jest bowiem ewidentnie niezgodna z SIWZ! Wprowadzenie tego rodzaju zmiany i bez znaczenia jest tu czy aneksem czy zmieniając wzorzec umowny jest całkowicie niezgodne z art. 144.

agatamina
Posty: 30
Rejestracja: 02 lut 2011, 10:26

Post autor: agatamina » 22 lip 2011, 10:44

Art. 144. 1. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określił warunki takiej zmiany.
2. Zmiana umowy dokonana z naruszeniem ust. 1 podlega unieważnieniu.


Zamawiający przewidział w specyfikacji możliwość zmiany terminu realizacji. A co do oferty wykonawcy to jest to do dogadania na szczęście też nie mieliśmy złożonych innych ofert tylko wpłynęła ta jedna więc jest to do dogadania:)

pawellllek
Posty: 309
Rejestracja: 10 kwie 2008, 12:36

Post autor: pawellllek » 22 lip 2011, 13:42

To czy była jedna czy dwie oferty nie ma kompletnie żadnego znaczenia. Co więcej nawet gorzej jeśli była tylko jedna. Skoro jednak przewidzieliście możliwość zmiany i spełniane są okoliczności tam wskazane to zakładam, że wiecie co robicie. Inna sprawa, że cała ta sytuacja wygląda cokolwiek dziwnie, pomijając fakt, że wybór został dokonany w oparciu o ofertę sprzeczną z siwz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 22 lip 2011, 13:50

Dokładnie tak, w postępowaniu widzę nieprawidłowości i w gruncie rzeczy wybór oferty sprzeczny z SIWZ!

almarta
Posty: 255
Rejestracja: 25 cze 2010, 8:39

Post autor: almarta » 09 lis 2011, 12:47

mam pytanie dot.umów zawartych daaaaaaaaaaaaaawno tj w 1997r. W jaki sposób ,jeśli ktoś ma takie umowy a robota się nie zakończyła, je przedłużacie?..bo inwestycja trwa, trwa.....

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 09 lis 2011, 12:57

Ojjjj, Ojjj, trzeba się cofnąć do tamtych przepisów i zapisów umowy.

ODPOWIEDZ