przy robocie bydowlanej z rozliczeniem ryczałtowym, jednym z elementów zamówienia jest wymiana okien z roletami otwieranym ręcznie, lecz po pewnym czasie doszliśmy do wniosku, że chcemy zmienić sposób otwierania na automatyczny, ponieważ słabsza osoba może mieć problem z otwieraniem przy dużym gabarycie.
Moje pytanie: w rozliczeniu ryczałtowym możemy zmienić coś takiego i zapłacić różniece jako osobne zlecenie?
a może jakieś inne sugestie? - będę wdzięczny:)
rozliczenie ryczałtowe a zmiany?
Dopuszczenie wprowadzenia istotnej zmiany do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego wymaga przewidzenia jej możliwości oraz określenia warunków dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz.
Nie rozszerzaj przedmiotu zamówienia jeżeli dojdziesz do wniosku, że w Twojej sytuacji nie ma możliwości wprowadzenia przedmiotowej zmiany do umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, to pamiętaj również, że art. 144 ust. 1 ustawy Pzp nie upoważnia do dokonywania zmian w umowie o zamówienie publiczne, które prowadziłyby do rozszerzenia przedmiotu zamówienia. Rozszerzenie przedmiotu zamówienia będzie stanowiło nowe zamówienie, które powinno zostać udzielone wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Poza tym jest to ryczał i niedopuszczalna jest zmiana wynagrodzenia, chyba że w grę będzie wchodziło zamówienie dodatkowe.
Nie rozszerzaj przedmiotu zamówienia jeżeli dojdziesz do wniosku, że w Twojej sytuacji nie ma możliwości wprowadzenia przedmiotowej zmiany do umowy na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, to pamiętaj również, że art. 144 ust. 1 ustawy Pzp nie upoważnia do dokonywania zmian w umowie o zamówienie publiczne, które prowadziłyby do rozszerzenia przedmiotu zamówienia. Rozszerzenie przedmiotu zamówienia będzie stanowiło nowe zamówienie, które powinno zostać udzielone wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Poza tym jest to ryczał i niedopuszczalna jest zmiana wynagrodzenia, chyba że w grę będzie wchodziło zamówienie dodatkowe.
Nie ma przeszkód, aby zmienić treść umowy z wykonawcą w zakresie, który nie odnosi się do treści oferty.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw do postępowań o udzielenie zamówienia i konkursów wszczętych przed dniem wejścia w życie tej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przepisów dotyczących zmiany ogłoszeń, zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, poprawiania omyłek w ofercie i przesłanek odrzucenia oferty. Na podstawie ustępu 4. tego artykułu do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. W związku z tym do umów zawartych od 24 października 2008 r. stosuje się przepisy znowelizowane, nawet jeśli postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte przed wejściem w życie nowelizacji.
Kiedy można zmienić treść zawartej umowy?
Artykuł 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zakazuje dokonywania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której jako zamawiający przewidziałeś możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określiłeś warunki takiej zmiany, tj. również szczegółowy opis przewidywanej zmiany treści umowy i zakres zmiany.
Skoro nie przewidziałeś możliwości zmiany umowy ani w ogłoszeniu, ani w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również nie określiłeś warunków takiej zmiany, to mając na względzie art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych nie możesz zmodyfikować zapisów zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonałeś wyboru wykonawcy. Ustawa przewiduje sankcję nieważności zmiany umowy z naruszeniem zasad określonych w art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieważność zmiany nie pociąga jednak za sobą nieważności samej umowy podstawowej obowiązującej strony sprzed dokonania nieważnej czynności.
Zamawiający, który dokonuje zmian w zawartej umowie z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w drodze decyzji administracyjnej. Jej wysokość ustalana jest w zależności od wartości zamówienia i może wynosić od 3.000 zł do nawet 150.000 zł. Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych jest także naruszeniem dyscypliny finansów publicznych, za co grożą kary:
upomnienia,
nagany,
pieniężna oraz
zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Wydaje się, że zabronione są jedynie takie zmiany umowy, które odnoszą się do treści oferty. Za dopuszczalne uznać należy zmiany zawartej umowy dokonywane w pozostałym zakresie, czyli niedotyczące treści oferty.
Moim zdaniem najlepiej wprowadzić zmianę osobną procedurą po realizacji zamówienia podstawowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw do postępowań o udzielenie zamówienia i konkursów wszczętych przed dniem wejścia w życie tej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z wyjątkiem przepisów dotyczących zmiany ogłoszeń, zmiany treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, poprawiania omyłek w ofercie i przesłanek odrzucenia oferty. Na podstawie ustępu 4. tego artykułu do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. W związku z tym do umów zawartych od 24 października 2008 r. stosuje się przepisy znowelizowane, nawet jeśli postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte przed wejściem w życie nowelizacji.
Kiedy można zmienić treść zawartej umowy?
Artykuł 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych zakazuje dokonywania zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której jako zamawiający przewidziałeś możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz określiłeś warunki takiej zmiany, tj. również szczegółowy opis przewidywanej zmiany treści umowy i zakres zmiany.
Skoro nie przewidziałeś możliwości zmiany umowy ani w ogłoszeniu, ani w specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jak również nie określiłeś warunków takiej zmiany, to mając na względzie art. 144 ustawy Prawo zamówień publicznych nie możesz zmodyfikować zapisów zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonałeś wyboru wykonawcy. Ustawa przewiduje sankcję nieważności zmiany umowy z naruszeniem zasad określonych w art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieważność zmiany nie pociąga jednak za sobą nieważności samej umowy podstawowej obowiązującej strony sprzed dokonania nieważnej czynności.
Zamawiający, który dokonuje zmian w zawartej umowie z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w drodze decyzji administracyjnej. Jej wysokość ustalana jest w zależności od wartości zamówienia i może wynosić od 3.000 zł do nawet 150.000 zł. Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego z naruszeniem przepisów o zamówieniach publicznych jest także naruszeniem dyscypliny finansów publicznych, za co grożą kary:
upomnienia,
nagany,
pieniężna oraz
zakazu pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem środkami publicznymi.
Wydaje się, że zabronione są jedynie takie zmiany umowy, które odnoszą się do treści oferty. Za dopuszczalne uznać należy zmiany zawartej umowy dokonywane w pozostałym zakresie, czyli niedotyczące treści oferty.
Moim zdaniem najlepiej wprowadzić zmianę osobną procedurą po realizacji zamówienia podstawowego.