podpisanie umowy

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
chrupka
Posty: 91
Rejestracja: 18 maja 2010, 12:24

Post autor: chrupka » 02 sty 2013, 10:47

W PN planujemy ogłosić wynik o wyborze najkorzystniejszej oferty w dn. 04.01.13 (wcześniej nie mamy takiej możliwości)
są wykluczenia (2) i odrzucenia (2).

Termin związania ofertą mija 10 stycznia br , 09 stycznia minie 5 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty czy w związku z tym musimy przedłużać termin związania ofertą? Czy możemy wysłać wcześniej zaproszenie do podpisania umowy na 10.01.13?

Proszę jeszcze o taką informację co w przypadku gdy we wzorze umowy jak i w SIWZ wpisano konkretnie termin realizacji zadania tj. od 01.01.2013 do 31.12.2013r a niestety nie udało się podpisać umowy przed 01.01.2013 i prawdopodobnie nastąpi to dopiero 10.01.2013r. ?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 02 sty 2013, 11:12

A więc widać że zdążycie dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty, samą umowę natomiast po TZO podpisać można, jeżeli obie strony wyrażą chęć jej zawarcia na warunkach SIWZ i oferty, jeżeli w umowie wpisano termin rozpoczęcia to niepotrzebnie i lepiej na przyszłość tego nie wpisywać ponieważ nigdy nie wiadomo ile potrwa sama procedura, czy przewidziano w SIWZ zmianę terminu rozpoczęcia zgodnie z art.144?

chrupka
Posty: 91
Rejestracja: 18 maja 2010, 12:24

Post autor: chrupka » 02 sty 2013, 11:36

Nie wskazaliśmy w SIWZ zmiany terminu rozpoczęcia zgodnie z art.144. Mamy w umowie jedynie taki zapis;

Zmiany umowy
1. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy z zastrzeżeniem § 5 ust. 3.
2. W razie wystąpienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, Zamawiający może odstąpić od umowy w terminie miesiąca od powzięcia wiadomości o powyższych okolicznościach.
3. Strony dopuszczają możliwość rozwiązania niniejszej umowy za jednomiesięcznym wypowiedzeniem w przypadku, jeżeli wystąpi zmiana sposobu ogrzewania (zmiana rodzaju opału) bez żadnych roszczeń z tego tytułu ze strony Wykonawcy.
4. Zmiana umowy dokonana z naruszeniem przepisu ust. 1 jest nieważna.
5. Wszelkie zmiany umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności.
6. Wypowiedzenie umowy wymaga formy pisemnej.
Ostatnio zmieniony 02 sty 2013, 11:38 przez chrupka, łącznie zmieniany 1 raz.

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 02 sty 2013, 13:06

Wskazując ściśle (konkretną datą) termin rozpoczęcia realizacji zamówienia w siwz zamawiający musi tak go sformułować, aby umożliwiał wykonawcy wykonanie umowy. Jednocześnie określając termin powinien wziąć pod uwagę, że nie jest w stanie przewidzieć, czy procedura przetargowa nie ulegnie wydłużeniu (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 lipca 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 707/08).
W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na dzierżawę urządzeń sieciowych został złożony protest, a następnie odwołanie przez spółkę cywilną.
W proteście oraz odwołaniu zostały zakwestionowane postanowienia siwz. Wykonawca m.in. wskazał, że podanie konkretnego terminu rozpoczęcia realizacji umowy na 19 października 2008 r. jest nieprawidłowe.
Żądał, aby zamawiający wydłużył termin rozpoczęcia usługi przez wskazanie terminu realizacji zamówienia od dnia podpisania umowy.
W sytuacji, gdyby zamawiający zmian nie dokonał, protestujący domagał się unieważnienia postępowania (93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp).
Zamawiający w rozstrzygnięciu protestu wskazał, że termin uruchomienia usługi jest wystarczający i możliwy do dotrzymania. Natomiast z tego względu, że informacja o terminie była zawarta w ogłoszeniu, nie może jej zmienić.
Po 24 października 2008 r. możliwa jest zmiana ogłoszeń w pełnym zakresie, zarówno tych publikowanych w Biuletynie ZP, jak i DzUUE. Jeśli zatem miałbyś potrzebę zmiany np. warunków udziału czy dokumentów żądanych od wykonawców, możesz tego dokonać.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpatrując odwołanie stwierdziła, że wskazany przez zamawiającego termin rozpoczęcia usługi na 19 października 2008 r. może być dotrzymany, o ile odpowiednio przed tym terminem zostanie dokonany wybór oferty i zawarta umowa.
Jednak podanie konkretnej daty realizacji umowy na etapie postępowania przetargowego nie daje pewności, że przed tym terminem uda się dokonać tych czynności. Dlatego nie jest wiadome, czy będzie można rozpocząć realizację usługi w określonej z góry dacie. Z tego względu postanowienie to, zdaniem Izby, wymagało zmian.
KIO nakazała dokonanie modyfikacji siwz w zakresie oznaczenia rozpoczęcia świadczenia usługi. Niesłuszne było, w jej opinii, twierdzenie zamawiającego, że nie może zmienić postanowień o terminie. Termin realizacji zamówienia należy do sposobu wykonania zobowiązania, zatem mógł być objęty modyfikacją siwz również w świetle poprzednio obowiązujących przepisów. Zdaniem KIO zarzuty odwołującego były trafne, dlatego uwzględniła jego odwołanie.
Jeśli modyfikujesz siwz w przetargu nieograniczonym w odniesieniu do elementów wskazanych także w ogłoszeniu, pamiętaj, że musisz odpowiednio zmienić ogłoszenie (art. 38 ust. 4a ustawy Pzp)!
Termin rozpoczęcia usługi po zawarciu umowy powinien być tak określony, aby dawał możliwość wybranemu wykonawcy podjęcia działań finansowych i organizacyjnych. W innym wypadku zostałby naruszony art. 7 ust. 1 ustawy Pzp gwarantujący równe traktowanie wykonawców.

chrupka
Posty: 91
Rejestracja: 18 maja 2010, 12:24

Post autor: chrupka » 02 sty 2013, 13:15

W takim razie co powinniśmy zrobić w naszej sytuacji? Termin w umowie został podany...a czy aneks ratuje sprawę?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 02 sty 2013, 14:11

Ja nie widzę raczej nic innego jak aneks, lecz nie wykluczone że zostanie to w przyszłości zakwestionowane.

chrupka
Posty: 91
Rejestracja: 18 maja 2010, 12:24

Post autor: chrupka » 02 sty 2013, 14:15

Dziękuję za wszystkie informacje.

ODPOWIEDZ