Odstąpienie od umowy z winy zamawiającego czy unieważnien

Tutaj można umieszczać wszelkie tematy związane z przetargami i zamówieniami publicznymi - inne spojrzenie na przetargi.
krootki
Posty: 59
Rejestracja: 11 mar 2013, 10:08

Post autor: krootki » 21 paź 2016, 20:24

Witam, kolejna ciekawostka do rozwiązania (?)

Zamawiający ogłasza przetarg na usługi, powyżej progów, 3 części. Ogłoszenie wysyła do TED dzień przed nowelizacją ustawy, na swojej stronie SIWZ zamieszcza 2 dni po nowelizacji. Procedura prowadzona jest według przepisów przed nowelizacją.
Jedną z części rozstrzyga, umowa zostaje podpisana. Przy jednej z części procedura trwa dalej ponieważ jest odwołanie do KIO. No i przed samą rozprawą Zamawiający przygotowując się orientuje się o popełnionym błędzie i postanawia zgłosić całkowite unieważnienie postępowania. Tyle, że jak już wspomniałem na 1 z części umowa została już podpisana (nie jest jeszcze rozpoczęta, usługa zaczyna się za kilka dni).
Zamawiający twierdzi, że umowa jest po prostu wadliwa pod względem prawnym czyli jest de facto nieważna. I twierdzi, że nie wchodzi tu w rachubę wypowiedzenie z winy zamawiającego czyli zapłata 10% kary.
Czy Zamawiający ma rację?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 21 paź 2016, 20:56

Najprawdopodobniej, skoro jest już po podpisaniu umowy a zamawiający chce ją anulować będzie musiał zapłacić kary umowne za odstąpienie, wszystko jednak zależy co jest napisane w umowie i od tego trzeba zacząć, zawsze też zostaje droga sądowa z powództwa cywilnego.

krootki
Posty: 59
Rejestracja: 11 mar 2013, 10:08

Post autor: krootki » 26 paź 2016, 9:50

Niestety w umowie nie było żadnych zapisów o karach w przypadku wypowiedzenia przez Zamawiającego; więc jeśli dobrze rozumiem w tym przypadku obowiązują przepisy KC i PZP.

Tyle, że Zamawiający unieważniając umowę powołał się na to, że sama umowa nie zaczęła jeszcze obowiązywać więc brak roszczeń wzajemnych.

ODPOWIEDZ