Dzielić czy łączyć zamówienia?

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
lukas50b15
Posty: 56
Rejestracja: 23 mar 2009, 7:56

Post autor: lukas50b15 » 27 maja 2014, 11:06

Witam!
Po zmianie progu na 30 tys euro są do zrobienia w jednym czasie 3 roboty budowlane:
1. Rozbiórka jakiejś ruiny (nakaz administracyjny - termin do końca roku)
2. Remont garażu gdzie trzymamy autobus (okna, malowanie, dach itp)
3. Remont dachu pawilonu sportowego przy stadionie miejskim (naprawa konstrukcji, wymiana poszycia, wymiana rynien)
Zastanawiam się czy połączyć te zamówienia i zrobić jeden przetarg z możliwością składania ofert częściowych, czy może odrębne postępowania, z czego każde zmieściłoby się z wartością poniżej progu... Pieniądze są krajowe, nie UE.
Co radzicie?

slani34
Posty: 117
Rejestracja: 11 mar 2009, 0:26

Post autor: slani34 » 27 maja 2014, 11:30

Witam!
Gdybym był na Twoim miejscu, to z ostrożności procesowej jak to się mówi połączyłbym te zamówienia i rozpisał przetarg z możliwością składania ofert częściowych. Generalnie sztuka mówi : przeanalizuj pod kątem trzech tożsamości : przedmiotowej (czyli tożsamość udzielanych zamówień ), czasowej (czyli jakie terminy realizacji, z tego co piszesz jest zachowana bo są udzielane w tym samym czasie), i podmiotowej (czyli pod kątem zdolności do wykonania przedmiotowych robót przez jednego lub wielu wykonawców). Moim zdaniem, co najmniej dwie są spełnione, stąd zdecydowałbym się na przetarg. Pamiętam, iż kiedyś spotkałem się z taką interpretacją, że jeżeli są to odrębne i nie powiązane w sposób funkcjonalny i użytkowy obiekty budowlane, znajdujące się w innych lokalizacjach to można to traktować jako osobne postępowania i można ich nie łączyć, niestety nie potrafię teraz przytoczyć źródła.
Pozdrawiam.

lukas50b15
Posty: 56
Rejestracja: 23 mar 2009, 7:56

Post autor: lukas50b15 » 27 maja 2014, 11:33

Dzięki za odpowiedź!
Zdaję sobie sprawę, że bezpieczniej jest łączyć niż dzielić. Problem też po części wynika z konieczności opisania przedmiotu zamówienia przy przetargu dokumentacją projektową... łatwiej zrobić zapytanie do 3 wykonawców, że trzeba zrobić to i to - niech podjadą na miejsce i zobaczą. A z przetargiem nie ma tak lekko... zaraz będzie milion pytań ;)

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 27 maja 2014, 11:52

„Dla ustalenia czy w danym przypadku mamy do czynienia z jednym zamówieniem, czy też z odrębnymi zamówieniami konieczna jest analiza okoliczności konkretnego przypadku. W tym celu należy posługiwać się takimi kryteriami jak podobieństwo przedmiotowe i funkcjonalne zamówienia (kryterium to powinno prowadzić do wyodrębnienia nie tylko zbliżonych przedmiotowo zamówień, ale także zamówień, które mimo braku przedmiotowego podobieństwa tworzą funkcjonalną całość), tożsamość czasowa zamówienia (możliwe udzielenie zamówienia w tym samym czasie, ewentualnie możliwość realizacji zamówienia w tym samym czasie) i możliwość wykonania zamówienia przez jednego wykonawcę. Innymi słowy konieczne jest ustalenie czy dany rodzaj zamówienia mógł być wykonany w tym samym czasie, przez tego samego wykonawcę. Z odrębnymi zamówieniami będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie lub nie jest możliwym jego nabycie u tego samego wykonawcy (np. zakup mebli i sprzętu komputerowego). W przeciwnym wypadku, tzn. gdy udzielane zamówienia mają to samo przeznaczenie oraz dodatkowo istnieje możliwość ich uzyskania u jednego wykonawcy należy uznać, iż mamy do czynienia z jednym zamówieniem. Przy czym dla przyjęcia powyższej oceny nie ma istotnego znaczenia ustalenie źródeł finansowania danego zamówienia. Jeżeli zatem w tym samym czasie możliwe jest udzielenie podobnego przedmiotowo i funkcjonalnie zamówienia, które może być wykonane przez jednego wykonawcę, mamy do czynienia z jednym zamówieniem, bez względu na fakt, czy jest ono finansowane przez zamawiającego z jednego, czy też z kilku różnych źródeł (np. z wykorzystaniem środków pochodzących z programów finansowanych ze środków UE). Wartość tak określonego zamówienia należy oszacować zgodnie z postanowieniami art. 32-35 ustawy PZP.”
Moim zdaniem zadanie 1 - odrębnie
Zadanie 2 i 3 razem

lukas50b15
Posty: 56
Rejestracja: 23 mar 2009, 7:56

Post autor: lukas50b15 » 27 maja 2014, 11:55

Ok. Sprawdziłem jeszcze że w garażu dachu nie będziemy robić :)

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 27 maja 2014, 11:58

To nie zmienia mojego zdania bo nadal to remont.

lukas50b15
Posty: 56
Rejestracja: 23 mar 2009, 7:56

Post autor: lukas50b15 » 27 maja 2014, 12:03

Rozumiem. Muszę dokładnie policzyć - może 2 i 3 zmieszczą nam się razem do 30 tys. eur.
Dziękuję za pomoc i pozdrawiam :)

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 27 maja 2014, 12:18

Proszę jednak pamiętać że to moje indywidualne zdanie i należy się kierować własnym przekonaniem :)

lukas50b15
Posty: 56
Rejestracja: 23 mar 2009, 7:56

Post autor: lukas50b15 » 27 maja 2014, 12:50

Jasna sprawa :) Najważniejsze żeby kontrolerzy nie mieli wątpliwości.

ODPOWIEDZ