Dopuszczalna czy niedopuszczalna zmiana umowy

Forum zamawiających. Udzielanie zamówień publicznych i problemy z tym związane - porady prawne.
rafal1201
Posty: 243
Rejestracja: 06 sty 2010, 9:09

Post autor: rafal1201 » 21 cze 2012, 14:58

W wyniku postępowania przetargowego Zamawiający zawarł z Wykonawcą umowę na dostawę wody w butelkach o poj. 1,5 l. Po kilku miesiącach okazało się, że wskazana przez Wykonawcę w formularzu ofertowym woda własnie jest wycofywana z produkcji przez producenta. Wykonawca oferuje dostawy innej wody, spełniajacej wymagania Zamawiającego, w tej samej cenie. Ani w specyfikacji ani w ogłoszeniu Zamawiający nie przewidział jednak mozliwości wprowadzenia zmiany w zakresie przedmiotu zamówienia.
Czy w tej sytuacji można dokonać zmiany umowy? Czy pozostaje tylko jej rozwiązanie?

Janusz
Posty: 6563
Rejestracja: 11 lut 2008, 21:32

Post autor: Janusz » 21 cze 2012, 16:13

Możesz zgodzić się na dostawę wody takiej samej lub o lepszej (lecz woda to tylko woda :) )tylko i wyłącznie w przypadku, gdy zmianę umowy w takich okolicznościach przewidziałeś uprzednio w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz. Jeśli możliwość takiej zmiany umowy nie została przez Ciebie przewidziana w ww. dokumentach, uznać należy, iż zmiana taka nie jest możliwa. Wówczas musisz rozwiązać umowę i wszcząć kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia.

pawellllek
Posty: 309
Rejestracja: 10 kwie 2008, 12:36

Post autor: pawellllek » 22 cze 2012, 11:06

Janusz pisze:Możesz zgodzić się na dostawę wody takiej samej lub o lepszej (lecz woda to tylko woda :) )tylko i wyłącznie w przypadku, gdy zmianę umowy w takich okolicznościach przewidziałeś uprzednio w ogłoszeniu o zamówieniu lub w siwz. Jeśli możliwość takiej zmiany umowy nie została przez Ciebie przewidziana w ww. dokumentach, uznać należy, iż zmiana taka nie jest możliwa. Wówczas musisz rozwiązać umowę i wszcząć kolejne postępowanie o udzielenie zamówienia.
ja bym się bezwarunkowo z tym nie zgodził. Zamawiający w OPZ zapewne operował jakimiś parametrami wody, ktorą chce otrzymać. Wykonawca w ofercie zadeklarował, że będie to woda X bo spełnia standard opisany. Jednakże bez znaczenia dla wyboru jego oferty było zapewne czy będzie to woda X, Y czy Z - ważne jedynie aby spełniała standard minimalny określony w OPZ. Jeżeli było tak jak napisałem to nie widzę powodu dla niedopuszczenia takiej zmiany, bo nijak nie wpływa to na równe traktowanie itd. ETS jasno mówi, że wówczas zmiana jest niedopuszczalna jeśli a)prowadziłoby to de facto do udzielenia nowego zamówienia b) zmiana, gdyby wcześniej była wprowadzona mogłaby zadecydować o uczestnicitwie większego grona wykonawców (w skrócie). TRutaj nie będziemy mieli do czynienia z żadną sytuacją, która wpływalaby na konkurencyjność. Jeśli wykonawca oferuje wodę spełniającą standard, po tej samej cenie a ilość anionów nie była przemiotem oceny :) to moim zdaniem zmiana jest dopuszczalna. Mamy przecież do czynienia z rzeczą zamienną, oznaczoną jedynie co do rodzaju a nie tożsamosci (podanie nazwy wody w ofercie służyło jedynie oznaczeniu producenta), zamawiający nie zamawiajł przecież wody X ale wodę o określonych parametrach.

ODPOWIEDZ